Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 16 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Zatem każdy nauczyciel na podstawie analizy dokumentacji ucznia, jego wytworów, analizy sprawdzianów, postępów, ale także na bazie obserwacji i konsultacji z innymi nauczycielami i specjalistami dostosowuje wymagania edukacyjne.
Podstawowym celem dostosowania wymagań jest przede wszystkim wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno-motywacyjnej.
Dostosowanie polega przede wszystkim na modyfikacji procesu edukacyjnego, umożliwiającego uczniom sprostanie wymaganiom.
Obszary dostosowania obejmują:
– warunki procesu edukacyjnego tj. zasady, metody, formy, środki dydaktyczne,
– organizację nauczania (np. posadzenie ucznia słabosłyszącego w pierwszej ławce),
– warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (metody i formy sprawdzania i kryteria oceniania).
Dla kogo zatem konstruujemy dostosowania?
- dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
- nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów;
- posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.
Dostosowania konstruowane przez nauczycieli powinny dotyczyć głównie form i metod pracy z uczniem, zdecydowanie rzadziej treści nauczania.
Nie mogą polegać na takiej zmianie treści nauczania, która powoduje obniżanie wymagań wobec uczniów z normą intelektualną. Nie oznaczają pomijania zagadnień zawartych w podstawie programowej, tylko ewentualne realizowanie ich na poziomie wymagań koniecznych lub podstawowych.
Nie mogą prowadzić do zejścia poniżej podstawy programowej, a zakres wiedzy i umiejętności powinien dać szansę uczniowi na sprostanie wymaganiom kolejnego etapu edukacyjnego.
Przykłady zapisów dostosowań, które ułatwią pracę z uczniem ze SPE.
- Nie odpytywanie ucznia z czytania głośnego przed zespołem klasowym.
- Dzielenie zadań na etapy.
- Przygotowywanie i wykorzystywanie wklejek z dłuższymi notatkami.
- Wizualizacja treści i poleceń.
- Możliwość przeliczania i wykonywania zadań na konkretach.
- Naukę wiersza rozłożyć na fragmenty i zezwolić na zaliczanie częściami.
- Pozwalanie uczniowi na zapoznanie się z lekturą za pomocą audiobooków.
- Przygotowywanie planów aktywności i krótkich instrukcji.
- Odwoływanie się do znanych uczniowi sytuacji z życia.
- Pokazywanie użyteczności poznawanych treści i praca metodami poglądowymi.
- Praca z szablonami i schematami zadań.
Jak dokumentujemy dostosowania wymagań edukacyjnych?
Szkoła ma autonomie, ale musi posiadać dokumentację potwierdzającą dostsotwanie wymagań przez wszystkich nauczycieli uczących danego ucznia, wymagającego takiego wsparcia.
– Szkoła może konstruować arkusze wymagań edukacyjnych, które znajdują się w teczce ucznia.
– w IPEcie u uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
– W dzienniku.
Informacja: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Brzegu Dolnym