
26 lutego 2025 r. odbyły się już drugie w tym roku szkolnym integracyjne zajęcia otwarte w Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Wołowie. Zajęcia zostały przeprowadzone w zróżnicowanej wiekowo grupie: uczniów dwóch klas ósmych ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Powstańców Śląskich w Wołowie oraz uczniów kl. II b z Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Wołowie. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcami metodycznymi nauczania języka polskiego i przedmiotów przyrodniczych oraz nauczycielem szkoły, panią Renatą Markowską.
Podczas zajęć uczniowie pracowali w trzech grupach – celem nadrzędnym była integracja uczniów klas ósmych z ich kolegami i koleżankami z liceum. Pierwszą zabawą w grupach był krąg. Uczestnicy witali się, przedstawiali, następnie każdy mówił coś przyjemnego sąsiadowi z naprzeciwka, potem były to komunikaty niemiłe. A wszystko to po to, by wywołać w sobie emocje, a potem o nich opowiedzieć.
Uczniowie zapoznali się z mechanizmem powstawania emocji i ich wpływem na nasze zachowanie. Uświadomili sobie różnorodność i bogactwo odczuwanych przez nich uczuć, rozpoznawali i nazywali odczuwane stany podczas rzucania kostkami emocji, czy losowania poduszeczek emocji.
W trakcie ćwiczenia Gdzie mieszkają emocje zaznaczali na sylwetkach postaci- papierowym modelu człowieka- miejsca odczuwania emocji.
Prowadzące zajęcia wprowadziły też element rzemiosła artystycznego. Uczniowie nauczyli się bowiem wykonać Żądanicę – motankę, czyli słowiańską laleczkę, spełniającą życzenia. Tradycja wykonywania lalek – talizmanów przetrwała najdłużej na Białorusi, gdzie nazywano je Żądanicami (od słowa “żądanie”). Stworzona z kawałków materiałów lalka – talizman ma na celu przyciągnięcie szczęścia, ochronę przed złem, zapewnienie obfitości
i spełnienie jednego życzenia. Żadanica nie posiada twarzy, gdyż wierzono, iż dzięki temu nie będzie spełniać życzeń dla siebie, a jedynie dla jej właściciela.
Wykonana laleczka pomoże spełnić tylko jedno marzenie o dobrej intencji.
Podsumowaniem spotkania było poznanie warunków nauki w wołowskim „Koperniku”. Starsi koledzy pokazali młodszym, w jakich warunkach się uczą, opowiedzieli też o tym, jak można w „Koperniku” rozwijać swoje pasje. Mówili o sukcesach swoich rówieśników, projektach szkolnych i kołach zainteresowań, a także o samorządności
i wolontariacie. Odwiedzili również gabinet pani dyrektor.
Nadrzędnym celem zajęć byłoposzukiwanie efektywnych, aktywizujących metod pracy w zróżnicowanym zespole, zrozumienie mechanizmu powstawania emocji jako efektu potrzeby.
W zajęciach integracyjnych wzięło udział 66 osób, w tym również pani Katarzyna Łuczak – dyrektor LO im. M. Kopernika. W warsztatach merytorycznych dla nauczycieli, które odbyły się po integracji zaszczyciło nas swoją obecnością 7 nauczycieli.
Prowadzący spotkanie dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość nauki poprzez zabawę.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z integracji – zajęć o umiejętności wyrażania emocji oraz jednym ze sposobów wyciszania się.
Danuta Haller, Regina Kmicińska i Renata Markowska













