Integracyjne zajęcia otwarte w zróżnicowanej wiekowo grupie. Uczymy się nazywać swoje stany i mówić o emocjach.

26 lutego 2025 r. odbyły się już drugie w tym roku szkolnym  integracyjne zajęcia otwarte w Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Wołowie. Zajęcia zostały przeprowadzone w zróżnicowanej wiekowo grupie: uczniów dwóch klas ósmych ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Powstańców Śląskich w Wołowie oraz uczniów kl. II b z Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Wołowie. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcami metodycznymi nauczania języka polskiego i przedmiotów przyrodniczych oraz nauczycielem szkoły, panią Renatą Markowską.

Podczas zajęć uczniowie pracowali w trzech grupach – celem nadrzędnym była integracja uczniów klas ósmych z ich kolegami i koleżankami z liceum. Pierwszą zabawą w grupach był krąg. Uczestnicy witali się, przedstawiali, następnie każdy mówił coś przyjemnego sąsiadowi z naprzeciwka, potem były to komunikaty niemiłe. A wszystko to po to, by wywołać w sobie emocje, a potem o nich opowiedzieć.

Uczniowie zapoznali się z mechanizmem powstawania emocji i ich wpływem na nasze zachowanie. Uświadomili sobie różnorodność i bogactwo odczuwanych przez nich uczuć, rozpoznawali i nazywali odczuwane stany podczas rzucania kostkami emocji, czy losowania poduszeczek emocji.

W trakcie ćwiczenia Gdzie mieszkają emocje zaznaczali na sylwetkach postaci- papierowym modelu człowieka- miejsca odczuwania emocji.

Prowadzące zajęcia wprowadziły też element rzemiosła artystycznego. Uczniowie nauczyli się bowiem wykonać Żądanicę – motankę, czyli słowiańską laleczkę, spełniającą życzenia. Tradycja wykonywania lalek – talizmanów przetrwała najdłużej na Białorusi, gdzie nazywano je Żądanicami (od słowa “żądanie”). Stworzona z kawałków materiałów lalka – talizman ma na celu przyciągnięcie szczęścia, ochronę przed złem, zapewnienie obfitości
i spełnienie jednego życzenia. Żadanica nie posiada twarzy, gdyż wierzono, iż dzięki temu nie będzie spełniać życzeń dla siebie, a jedynie dla jej właściciela.

Wykonana laleczka pomoże spełnić tylko jedno marzenie o dobrej intencji.

Podsumowaniem spotkania było poznanie warunków nauki w wołowskim „Koperniku”. Starsi koledzy pokazali młodszym, w jakich warunkach się uczą, opowiedzieli też o tym, jak można w „Koperniku” rozwijać swoje pasje. Mówili o sukcesach swoich rówieśników, projektach szkolnych i kołach zainteresowań, a także o samorządności
i wolontariacie. Odwiedzili również gabinet pani dyrektor.

Nadrzędnym celem zajęć byłoposzukiwanie efektywnych, aktywizujących metod pracy w zróżnicowanym zespole, zrozumienie mechanizmu powstawania emocji jako efektu potrzeby.

W zajęciach integracyjnych wzięło udział 66 osób, w tym również pani Katarzyna Łuczak – dyrektor LO im. M. Kopernika. W warsztatach merytorycznych dla nauczycieli, które odbyły się po integracji zaszczyciło nas swoją obecnością 7 nauczycieli.

Prowadzący spotkanie dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość nauki poprzez zabawę.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z integracji – zajęć o umiejętności wyrażania emocji oraz jednym ze sposobów wyciszania się.

                                          Danuta Haller, Regina Kmicińska i Renata Markowska

Aula szkolna, na środku kobiety, które mówią coś do uczestników.
Przywitanie oraz omówienie harmonogramu spotkania.
Uczniowie wykonują lalki ze szmatek.
Zajęcia z element rzemiosła artystycznego- wykonanie motanek- Żądanic.

Aula szkolna, na środku uczniowie z nauczycielami.
Losowanie „poduszeczki emocji” i rzucanie dwiema „kostkami emocji”.
Grupa uczniów przed budynkiem szkoły. Młodzież stoi na tle różowej ściany, mają w ręku szmaciane laleczki.
Grupa uczniów przed budynkiem szkoły. Młodzież stoi na tle różowej ściany, mają w ręku szmaciane laleczki
Aula szkolna, na środku uczniowie z nauczycielami
Losowanie „poduszeczki emocji” i rzucanie dwiema „kostkami emocji”.
Korytarz szkolny, na środku ułożone szmaciane lalki.
Motanki na korytarzu szkolnym.
Na podłodze ułożone w kole kolorowe lalki..
Laleczki motanki- podsumowanie pracy grupy 2.
Korytarz szkolny, na schodach uczniowie zwykonanymi przez siebie Żądanicami.
Grupa ze swoim motankami – Żądanicami- słowiańskimi laleczkami spełniającymi życzenia.
Aula szkolna, na środku sceny uczniowie coś układają. Na podłodze lezą kartki.
Podczas ćwiczenia „Gdzie mieszkają emocje”
Aula szkolna, na środku sceny uczniowie pochylają się nad rozrzuconymi kartkami.
Podczas ćwiczenia „Gdzie mieszkają emocje”
Aula szkolna, na środku sceny uczniowie. Na podłodze lezą kartki.
Podczas ćwiczenia „Gdzie mieszkają emocje”
Aula szkolna, przy stoliku stoją dwie dziewczynki ze wykonanymi lalkami.
Dziewczyny ze swoim motankami – Żądanicami.
Aula szkolna, na środku dziewczyna w ręku ma szmaciana lalkę.
Uczennica ze swoją lalka – dobrym duchem.
Plansza z logiem firmy- organizatora spotkania. Na dole siedzą wykonane podczas warsztatów laleczki.
Organizator spotkania integracyjnego.