![](http://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2025/01/pokolenie-awokado.jpg)
Pokolenie Awokado to termin, który w ostatnich latach zyskał na popularności, choć nie ma ściśle określonej definicji naukowej. Najczęściej kojarzy się z milenialsami, czyli osobami urodzonymi mniej więcej między początkiem lat 80. a końcem lat 90. XX wieku. Dlaczego awokado? Ten owoc stał się symbolem tego pokolenia ze względu na zdrową żywność. Awokado jest postrzegane jako super żywność bogatą w zdrowe tłuszcze. Pokolenie Awokado często zwraca uwagę na zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną. Tosty z awokado stały się kultowym daniem wśród millenialsów, symbolizującym ich zainteresowanie kulinariami i nowymi doświadczeniami smakowymi. Generacja ta często interesuje się ekologią, zdrowym stylem życia i pochodzeniem produktów, co łączy się z wyborem zdrowych i naturalnych produktów, takich jak awokado. Uprawa tego warzywa jest destrukcyjna dla środowiska. Ale o tym wielu milenialsów nie chce słyszeć. Innym określeniem generacji awokado jest tzw. pokolenie Piotrusia Pana czy też pokolenie selfie, „ja, ja, ja” .
Zamiast kupowania materialnych dóbr, millenialsi często preferują zdobywanie nowych doświadczeń, podróże, rozwój osobisty. Pokolenie Awokado ceni sobie niezależność, oryginalność i możliwość wyrażania siebie. Dorastali w świecie zdominowanym przez technologie, co przełożyło się na ich umiejętności cyfrowe i łatwość adaptowania się do nowych rozwiązań. Mają wysokie oczekiwania wobec pracy, życia osobistego i relacji międzyludzkich. Często angażują się w działania społeczne i są wrażliwi na problemy globalne.
Generacja ta ceni zdrowy styl życia, równowagę między pracą a życiem prywatnym oraz dbałość o środowisko, skłania się ku świadomemu konsumpcjonizmowi i wybiera produkty ekologiczne, organiczne i etycznie produkowane, preferuje elastyczne formy pracy, takie jak praca zdalna czy freelancing oraz zwraca uwagę na samorozwój, inwestując w rozwój osobisty, podróże i edukację.
Krytycy zwracają uwagę, że osoby z tego pokolenia są czasami postrzegane jako nadmiernie skupione na luksusowych dobrach lub „modnych” trendach, takich jak jedzenie awokado na tostach. W rzeczywistości wiele osób z tego pokolenia zmaga się z problemami ekonomicznymi, takimi jak wysokie koszty mieszkań czy niestabilność zatrudnienia.
Pokolenie Awokado jest mocno związane z technologią. Korzystają z mediów społecznościowych zarówno jako narzędzia komunikacji, jak i budowania kariery zawodowej. Są świadomi globalnych problemów i chętnie angażują się w kampanie społeczne czy akcje charytatywne online.
Jako bardzo młodzi ludzie otrzymaliniekontrolowany dostęp do najnowszych technologii. Nie wyobrażają sobie życia bez Internetu i smartfonów, a swoją tożsamość budują przede wszystkim w Sieci. Chcą być na czasie, są uzależnieni od informacji i szukają poklasku. 70 procent przedstawicieli pokolenia awokado zagląda do telefonu przynajmniej raz na godzinę.
Pokolenie Awokado jest czasami krytykowane za rzekome nadmierne skupienie na przyjemnościach i hedonistyczne podejście do życia. Krytycy często pomijają jednak ich troskę o środowisko, świadome wybory konsumenckie i zaangażowanie społeczne.
Pokolenie Awokado, często utożsamiane z milenialsami, obrosło wieloma stereotypami, które nie zawsze odzwierciedlają rzeczywistość. Choć niektóre z nich mają pewne uzasadnienie, warto pamiętać, że są to uproszczenia, które nie opisują w pełni złożoności tego pokolenia. Często mówi się, że millenialsi są zbyt wrażliwi, mają niską tolerancję na frustrację i nie są gotowi do podejmowania wyzwań. Zarzuca się im, że są mniej pracowici niż poprzednie pokolenia. Uważa się, że millenialsi mają zbyt wysokie oczekiwania wobec pracodawców i życia zawodowego. Chcą mieć wszystko i od razu, a jednocześnie nie chcą się mocno angażować. Panuje przekonanie, że millenialsi są egoistyczni i skupieni wyłącznie na własnych potrzebach. Mówi się, że millenialsi mają problemy z budowaniem głębokich relacji i są bardziej skłonni do powierzchownych kontaktów. Wytyka się im, że spędzają zbyt dużo czasu przed ekranami, co negatywnie wpływa na ich umiejętności społeczne i zdolność koncentracji. Wreszcie twierdzi się, że millenialsi zbyt długo zwlekają z podjęciem ważnych decyzji, takich jak wybór kariery czy założenie rodziny.
Ewa Nowak- doradca metodyczny