27 listopada 2024 r. odbyły się integracyjne zajęcia otwarte w Liceum Ogólnokształcącego im. m. Kopernika w Wołowie. Zajęcia zostały przeprowadzone w zróżnicowanej wiekowo grupie: uczniów dwóch klas ósmych z SP nr 2 im. Orląt Lwowskich w Wołowie oraz uczniów kl. II b z LO m. M. Kopernika w Wołowie. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcami metodycznymi nauczania języka polskiego i przedmiotów przyrodniczych oraz nauczycielem szkoły, panią Renatą Markowską.
Podczas zajęć uczniowie pracowali w trzech grupach- celem nadrzędnym była bowiem integracja uczniów klas ósmych z ich kolegami i koleżankami z liceum. Pierwszą zabawą w grupach był krąg. Uczestnicy witali się, przedstawiali, następnie każdy mówił coś przyjemnego sąsiadowi z naprzeciwka, potem były to komunikaty niemiłe. A wszystko to po to, by wywołać w sobie emocje, a potem o nich opowiedzieć.
Uczniowie zapoznali się z mechanizmem powstawania emocji i ich wpływem na nasze zachowanie. Uświadomili sobie różnorodność i bogactwo odczuwanych przez nich emocji, rozpoznawali i nazywali odczuwane stany podczas rzucanej kostkami emocji, czy losowania poduszeczek emocji.
Podczas ćwiczenia „Gdzie mieszkają emocje” zaznaczali na sylwetkach postaci- drewnianym modelu człowieka- miejsca odczuwania emocji.
Prowadzące zajęcia wprowadziły też element rzemiosła artystycznego. Uczniowie nauczyli się bowiem wykonać Żądanicę – motankę, czyli słowiańską laleczkę, spełniającą życzenia. Tradycja wykonywania lalek-talizmanów przetrwała najdłużej na Białorusi, gdzie nazywano je Żądanicami (od słowa “żądanie”). Stworzona z kawałków materiałów lalka – talizman ma na celu przyciągnięcie szczęścia, ochronę przed złem, zapewnienie obfitości i spełnienie jednego życzenia. Żadanica nie posiada twarzy, gdyż wierzono, iż dzięki temu nie będzie spełniać życzeń dla siebie a jedynie dla jej właściciela.
Wykonana laleczka pomoże spełnić tylko jedno marzenie o dobrej intencji.
Podsumowaniem spotkania było poznanie warunków nauki w wołowskim „Koperniku”. Starsi koledzy pokazali młodszym, w jakich warunkach się uczą, opowiedzieli też o tym, jak można w „Koperniku” rozwijać swoje pasje. Mówili o sukcesach swoich rówieśników, projektach szkolnych i kołach zainteresowań, a także o samorządności i wolontariacie.
Nadrzędnym celem zajęć byłoposzukiwanie efektywnych, aktywizujących metod pracy w zróżnicowanym zespole, zrozumienie mechanizmu powstawania emocji jako efektu potrzeby oraz zachęcenie ósmaków do rozpoczęcia od września 2025 nauki w „Koperniku”.
W zajęciach integracyjnych wzięło udział 78 osób, w tym również pani Katarzyna Łuczak – dyrektor LO im. M. Kopernika. W warsztatach merytorycznych dla nauczycieli, które odbyły się po integracji zaszczyciło nas swoją obecnością 6 nauczycieli.
Prowadzący spotkanie dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość nauki poprzez zabawę.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć oraz filmiku z integracji – zajęć o umiejętności wyrażania emocji oraz jednym ze sposobów wyciszania się.
Danuta Haller, Regina Kmicińska i Renata Markowska
Foto galeria: