Home  |  POCZTA  |  Kontakt  |  Mapa dojazdu  |  Login     
X
Użytkownik
Hasło

Bezpieczeństwo w sieci

Surfowanie w Internecie może być świetną zabawą oraz towarzyską i inspirującą formą spędzania czasu. Zależy nam na tym, abyście naprawdę cieszyli się czasem, który spędzacie na naszych stronach i korzystając z naszych usług. Z tego powodu, przygotowaliśmy zestaw dziesięciu wskazówek dotyczących bezpieczeństwa w sieci.

To ważne, by mieć na uwadze poniższe punkty, gdy czatujecie, używacie komunikatora internetowego, czy też udzielacie się na forach dyskusyjnych:

1. Bądźcie dyskretni. Informacje, które publikujecie, stają się publiczne i widoczne dla wszystkich. Nie wstawiajcie informacji lub obrazków, których nie chcecie udostępniać całemu światu. Uważajcie – mogą zostać przekazane dalej!

2. Bądźcie anonimowi. Nie dzielcie się prywatnymi lub bardzo osobistymi informacjami. Nigdy nie zamieszczajcie lub wysyłajcie czegokolwiek, co może posłużyć do zlokalizowania was lub innej osoby (na przykład imienia i nazwiska, adresu e-mail, czy też adresu domowego lub numeru telefonu).

3. Zachowajcie dystans. Nie organizujcie spotkań z przypadkowymi osobami poznanymi w sieci. Jeśli już musicie, spotykajcie się wyłącznie w bezpiecznych i publicznych miejscach, powiadomcie kogoś o swoich planach i przyprowadźcie ze sobą znajomego. Jeśli nie jesteście pełnoletni, poproście rodziców lub opiekunów o pozwolenie i weźcie ich ze sobą.

4. Bądźcie szczerzy. Możliwe, że kusi was udawanie kogoś, kim nie jesteście. Pamiętajcie, że inni ludzie również mogą myśleć w ten sam sposób. Potrafią podawać się za kogoś, kim w rzeczywistości nie są.

5. Bądźcie uprzejmi. Nie wdawajcie się w zbędne dyskusje z natrętnymi osobami. Jeśli ktoś was obraża, po prostu odejdźcie od komputera. Powiadomcie dorosłego lub administratora o danej osobie i jej zachowaniu. To ma być przede wszystkim zabawa, czyż nie?

6. Uważajcie na wirusy. Nie otwierajcie, nie odpowiadajcie i nie przesyłajcie dalej e-maili, czy też wiadomości z komunikatora, jeśli nie znacie osoby wysyłającej i nie sprawdziliście zawartości programem antywirusowym. Może ona zawierać niebezpieczne oprogramowanie (takie jak spyware, czy wirusy), lub być obraźliwa.

7. Zachowajcie bezpieczeństwo. Używajcie oprogramowania zabezpieczającego (np. skanerów antywirusowych). Upewnijcie się, że system operacyjny jest zaktualizowany i zabezpieczony na wypadek, gdyby e-mail nieumyślnie zainfekował wasz komputer.

8. Zachowajcie prywatność. Nigdy nie udostępniajcie haseł lub podpowiedzi do nich.

9. Bądźcie kreatywni. Upewnijcie się, że wasza tożsamość internetowa nie ujawnia żadnych osobistych informacji. Bądźcie kreatywni i wyjątkowi!

10. Uważajcie. Jeśli coś brzmi zbyt dobrze, żeby było prawdą, prawdopodobnie nią nie jest! Sprawdzajcie fakty, jeśli czegoś nie jesteście pewni.

I pamiętajcie, że wszystko zależy od was. Sami decydujecie, w jakie działalności się zaangażować i jakie informacje udostępnić.

Zasady bezpieczeństwa w Internecie :

   

1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40!

2. Włączaj komputer tylko wtedy, gdy ktoś dorosły jest w domu.

3. Nie spotykaj się z osobami poznanymi przez Internet! Zawsze skonsultuj to z rodzicami.

4. Gdy coś Cię przestraszy lub zaniepokoi, wyłącz monitor i powiedz o tym dorosłemu. Powiedz też, jeśli szukając informacji, trafiłeś na stronę, która namawia do nienawiści lub do czegoś dziwnego.

5. Nie zdradzaj nikomu swojego imienia ani adresu! Nie mów też, ile masz lat i do jakiej szkoły chodzisz. Nie podawaj numeru telefonu.

6. Wymyśl sobie jakiś fajny nick, czyli internetowy pseudonim. Nie podawaj w nim daty urodzenia ani wieku. Wykorzystaj imię bohatera ulubionego filmu lub słowo z piosenki. Użyj swojej fantazji. Na pewno wymyślisz coś ciekawego!

7. Pomyśl kilka razy, zanim wyślesz wiadomość, e-mail czy smsa. Kiedy klikniesz „wyślij”, nie można już tego cofnąć.

8. Nie dokuczaj innym. Pamiętaj, że w Internecie obowiązuje zasada nieużywania brzydkich słów. Traktuj innych tak, jak byś chciał, żeby Ciebie traktowano.

9. Długie korzystanie z komputera szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów, np. w szkole. Nie zapominaj o sporcie i innych rozrywkach, nie związanych z komputerami i Internetem.

10. Dbaj o swoje hasło jak o największą tajemnicę. Wymyśl takie, które będzie trudne do odgadnięcia. Niech to nie będzie Twoje imię ani imię najlepszej przyjaciółki.

11. Dbaj o bezpieczeństwo swoich przyjaciół. Nie podawaj nikomu ich danych, nie publikuj zdjęć bez ich zgody. Nie wiesz, jaki ktoś zrobi z nich użytek, a kiedy je wysyłasz lub umieszczasz w Internecie, nie masz już nad nimi kontroli.

12.Zabezpiecz komputer. Używaj dobrego programu antywirusowego, dbaj, by baza wirusów była aktualna. Nie otwieraj e-maili od nieznajomych, nie klikaj na linki podesłane przez obcą osobę – mogą Ci zawirusować komputer!

13. Szanuj prawo własności w Sieci. Zawe podawaj źródło pochodzenia materiałów znalezionych w Internecie.

zestaw bibliograficzny publikacji znajdujących się w Bibliotece Pedagogicznej w Wołowie

Data dodaniaa: 2020-04-02 Powrót do góry

Kwiecień 2020 z IBUK Libra

Kwiecień 2020 z IBUK Libra

belfrzy w iext54961833Kowalska, Dorota. Belfrzy. Warszawa: Wielka Litera, 2019.

Tę książkę powinien przeczytać każdy w tym kraju – w końcu taka nasza przyszłość, jaka edukacja naszych dzieci!

Kiedy Polskę sparaliżował strajk nauczycieli, z jednej strony pojawiły się głosy, że nauczyciele nie powinni oczekiwać więcej, bo ich praca nie jest tak wymagająca, mają luksusowe dwa miesiące wakacji, a dzieci i tak uczą się dopiero na korepetycjach. Z drugiej strony zaczęto głośno mówić o tym, że polski program edukacji jest daleko w tyle za innymi krajami europejskimi, że niskie zarobki sprawiają, że do zawodu trafiają osoby z przypadku, a jakakolwiek inicjatywa ze strony nauczycieli z pasją rozbija się o brak pieniędzy i niekończący się proces reform. Co szwankuje w polskiej edukacji, że polskie uczelnie wyższe są tak daleko w światowych rankingach, a szkoła jest uciążliwym koszmarem dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Ponoć nauczyciel ma być intelektualnym autorytetem dla swoich uczniów, ale czy rzeczywiście nim jest?

Czytaj w Ibuk Libra

Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dziecijpgEdukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci. Red. nauk. Małgorzata Cywińska. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.

Prezentowana publikacja wpisuje się w obszar zagadnień dotyczących trudności w nauce oraz niepowodzeń szkolnych, które na gruncie polskim stały się przedmiotem szczególnych analiz dopiero na początku lat sześćdziesiątych. Zawiera dwadzieścia tekstów o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczących genezy edukacyjnych sytuacji trudnych dzieci, konsekwencji jakie z sobą niosą w wymiarze indywidualnym i społecznym, a także sposobów ich minimalizowania i przezwyciężania oraz konstruktywnego wykorzystania w celu osiągania przez uczniów sukcesu szkolnego i życiowego. Przeciwwagą dla niepowodzeń szkolnych, trudnych przestrzeni edukacyjnych dzieci jest edukacja wsparcia, chroniąca dziecko przed samotnością związaną ze złożonością obszarów sytuacji niepomyślnych, z którymi się ono zmaga, wychodząca naprzeciw „pedagogii szkolnego sukcesu” i wykorzystywania potencjału rozwojowego każdego ucznia. W zasygnalizowaną problematykę wpisują się poszczególne obszary edukacyjnych przestrzeni sytuacji trudnych dzieci rozpatrywane w niniejszej publikacji, odnoszące się do wymiaru kulturowego i cywilizacyjnego, uwarunkowań rodzinnych i szkolnych, wybranych obszarów nauczania, a także niepełnosprawności i rozwiązywania problemów społecznych. Interdyscyplinarny wymiar tekstów (pedagogiczny, psychologiczny, socjologiczny, terapeutyczny) ukazuje wieloaspektowość poruszanych, niezwykle istotnych wątków, ważących o edukacyjnych i biograficznych losach współczesnych dzieci.

Czytaj w Ibuk Libra

Efekt kameleonaKulesza, Wojciech. Efekt kameleona : psychologia naśladownictwa. Warszawa Wydawnictwo Naukowe Scholar 2016.

Mówimy o papugowaniu, małpowaniu, imitowaniu zachowań, o tym, że dziecko jest kalką, kopią lub lustrzanym odbiciem rodzica. Ludzie naśladują swoje zachowania. Obserwujemy to zjawisko, patrząc na wiernych w trakcie ceremonii religijnych, dzieci na placu zabaw, żołnierzy podczas parady. Woody Allen nazwał tę hiperzdolność Leonarda Zeliga - głównego bohatera jego znakomitego filmu - efektem kameleona.

W tej książce Autor opisuje to jedno z kluczowych i fascynujących ludzkich zachowań. Zastanawia się, co nam to zachowanie daje. Pyta: Czy każdy jest społecznym kameleonem? Czy różnimy się skłonnościami do naśladowania? Czy da się ”tego„ nauczyć i do czegoś ”to„ wykorzystać? Czy naśladownictwo może być szkodliwe?

Czytaj w Ibuk Libra

Kompetencje społeczne uczniów w młodszym wiekuGrzywniak, Celestyna, Sufa, Beata, Vaškevič-Buś, Jovita. Kompetencje społeczne uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019.

Kompetencje społeczne w dużym stopniu wpływają na osiąganie sukcesów w życiu szkolnym, a później zawodowym, dlatego tak ważne jest ich rozwijanie już u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Książka w sposób jasny i klarowny analizuje, wyjaśnia i przekonuje czytelnika o potrzebie zwracania uwagi na ten problem. Korzystać z niej mogą nie tylko osoby profesjonalnie zajmujące się dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, ale również nauczyciele akademiccy, studenci kierunków psychologicznych i pedagogicznych, a także rodzice dzieci rozpoczynających edukację szkolną.

Czytaj w Ibuk Libra

 

Nauczanie i uczenie się w sieci kompetencje nauczycielaBarabasz, Grażyna. Nauczanie i uczenie się w sieci : kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016.

Dzisiejszy uczeń i nauczyciel funkcjonują w dwóch przestrzeniach: tej realnej – fizycznej, bezpośredniej oraz cyfrowej – internetowej, zapośredniczonej. Ta druga przestrzeń w ich codziennych relacjach zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Determinuje też ona jakość i rodzaj interakcji, wpływa na sam proces uczenia się – nauczania, a także na codzienny sposób życia. Tym samym nauczyciel w środowisku internetowym ma dodatkowe zadanie: staje się nie tylko architektem wiedzy ucznia, ale również przestrzeni uczenia się i nauczania. Biorąc pod uwagę jeden z najbardziej abstrakcyjnych i uniwersalnych procesów w społeczeństwie sieci, jakim jest oddalenie czasowo-przestrzenne, zadanie to jest trudne i wymaga specyficznych kompetencji. Pytanie – jakich, i w jaki sposób się przejawiających? Czy e-nauczyciel je posiada?

Autorka odwołując się do wyników badań własnych, podejmuje próbę odpowiedzi na te pytania. Nawiązuje do treści rozmów, które odbyła z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w kształcenie internetowe, buduje model oczekiwanych kompetencji e-nauczyciela. W ostatnim etapie badań sprawdza, na ile kompetencje oczekiwane względem osoby e-nauczyciela są zbieżne z jego rzeczywistymi kompetencjami.

Czytaj w Ibuk Libra

stalking i inne formy przemocy emocjonalnej b iext54597778Woźniakowska-Fajst, Dagmara. Stalking i inne formy przemocy emocjonalnej : studium kryminologiczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019.

Autorka podejmuje temat uporczywego nękania (stalkingu) oraz innych form prześladowania emocjonalnego (mobbingu, bullyingu i molestowania seksualnego). Prezentuje wyniki ogólnopolskich, reprezentatywnych badań aktowych dotyczących stalkingu. Przedstawia usystematyzowane definicje psychologiczne i kryminologiczne zjawisk zaliczanych do przemocy emocjonalnej, a ponadto także ich historię i uwarunkowania kulturowe oraz informacje o skali występowania w Polsce i na świecie.

Szczegółowo analizuje przepisy państw Unii Europejskiej kryminalizujące stalking oraz polskie przepisy karne i wykroczeniowe dotyczące uporczywego nękania, a także regulacje dotyczące mobbingu, molestowania seksualnego i bullyingu.

Opisuje sylwetki sprawcy i ofiary przemocy emocjonalnej, ze szczególnym uwzględnieniem typologii sprawców i ofiar stalkingu. Odnosi się do reakcji (formalnej i nieformalnej) na stalking i inne czyny o charakterze przemocy emocjonalnej.

Czytaj w Ibuk Libra

techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii scenariusze pracy z dziecmi i mlodzieza b iext54764017Dobińska, Gabriela, Cieślikowska-Ryczko, Angelika. Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii : scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.

Książka składa się z dwóch podstawowych części: teoretycznej oraz praktycznej. Pierwsza zawiera wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych ze stresem (etiologią, typologią, skutkami chronicznego stresu) oraz relaksem (procesem relaksacji, walorami wynikającymi z regularnego odprężania się). Zaproponowany wstęp teoretyczny ma wzbogacić profesjonalną wiedzę pedagogów oraz – z drugiej strony – umożliwić rodzicom poznanie i zrozumienie specyfiki omawianych zagadnień. Druga, praktyczna część to zbiór konspektów zajęć, które można zrealizować m.in. w szkołach, przedszkolach, świetlicach, placówkach resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, a także w indywidualnej pracy w domu.

Czytaj w Ibuk Libra

Tutoring dziecięcy w procesie nauczania uczenia się dzieci siedmioletnichPawlak, Agnieszka. Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.

Rozpatrując zagadnienie uczenia się w interakcjach społecznych, nie można zapomnieć o dwóch szczególnie interesujących zjawiskach, jakimi są tutoring i binarne uczenie się . Pojęcie tutoringu zostało wprowadzone przez Davida Wooda na określenie nauczania nieformalnego, naturalnego i spontanicznego. Dochodzi do niego w sytuacjach interakcji społecznej wzbogacanej o naturalnie pojawiające się "okazje dydaktyczne" czy też "okazje edukacyjne". Nie wszyscy badacze jednak omawiają tutoring w odniesieniu do relacji dziecko-dorosły. Dużą rolę w procesie nauczania-uczenia przypisuje się tutorowi-rówieśnikowi. 

Prawdopodobnie niejeden nauczyciel zetknął się kiedyś z problemem niezrozumienia. Mimo, że na lekcji starał się tłumaczyć, pokazywać, stosować różnorodne metody nauczania, jednak uczniowie nie rozumieli, nie potrafili przyswoić wiedzy, choć niewątpliwie nauczyciel dokładał wszelkich starań, by mogli to osiągnąć. Pozwólmy więc, aby rówieśnik przy naszej pomocy wyjaśnił, opisał własnymi słowami to, co my chcemy przekazać. Na pewno znajdzie się dziecko, które szybciej zrozumie, o czym mówi nauczyciel. Pozwólmy dzieciom uczyć się od siebie nawzajem i my uczmy się od nich.

Czytaj w Ibuk Libra

wspolczesne wyzwania teorii i praktyki edukacyjnej b iext55708251Współczesne wyzwania teorii i praktyki edukacyjnej. Red. Agnieszka Cybal-Michalska, Agnieszka Gromkowska-Melosik. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.

Prezentowany tom tekstów stanowi doskonałą egzemplifikację możliwości jakie pedagogika daje młodym naukowcom, ale też ich ogromnego potencjału w zakresie przyczyniania się do jej rozwoju. Teksty są zróżnicowane w swoje całości ale dają obraz pewnej intelektualnej wspólnoty, którą cechują jasno zdefiniowane cechy kognitywne i społeczne.

Czytaj w Ibuk Libra

ź
ródło: https://www.dbp.wroc.pl/biblioteki/wroclaw/polecamy/nowosci-miesiaca/2444-marzec-2020

Data dodaniaa: 2020-04-02 Powrót do góry

Przedmioty zawodowe - nauczanie zdalne

W związku z panującą obecnie sytuacją epidemiologiczną i zawieszeniem zajęć w szkołach wydawnictwo Ekonomik - Jacek Musiałkiewicz przygotowało dla Państwa materiały, które możecie wykorzystać do zdalnego nauczania przedmiotów zawodowych.

 

Ponieważ do wakacji zostało około 1/4 roku szkolnego, na stronie internetowej Wydawnictwa zamieszczone zostały fragmenty podręczników i ćwiczeń obejmujące końcowe 25% zawartych w nich treści. Mają one postać plików PDF i nie różnią się od drukowanych wersji książek. Zostają one udostępnione całkowicie nieodpłatnie i można je pobrać na naszej stronie w zakładce Zdalne nauczanie 2020.

Data dodaniaa: 2020-04-01 Powrót do góry

Poradnik dla nauczycieli bibliotekarzy

Jak pracować zdalnie? Cz. 1.

Poradnik dla nauczycieli bibliotekarzy


W czasie zawieszenia zajęć nauczyciel bibliotekarz może pracować zdalnie lub pozostawać w gotowości do pracy.

Zapraszamy do lektury artykuły w czasopiśmie Biblioteka w szkole.

Data dodaniaa: 2020-03-31 Powrót do góry

Arteterapia

Szanowni Państwo, w związku z faktem, iż Biblioteka Pedagogiczna w Wołowie do dnia 10 kwietnia będzie nieczynna dla czytelników, uprzejmie zachęcamy do lektury publikacji zamieszczanych w aktualnościach BP.

Arteterapia - na czym polega lecznicza moc sztuki?

Arteterapia to terapia przez sztukę. Rzeźba, malarstwo, taniec czy śpiew otwierają nam dostęp do naszego wnętrza: emocji, potrzeb, lęków. Ale arteterapia pomaga nie tylko w przypadku chorej duszy – nieoceniona bywa również w leczeniu chorób fizycznych. Arteterapia jest dobra dla każdego i w każdym wieku: mogą z niej korzystać dzieci, osoby dorosłe i seniorzy. Jak działa ten rodzaj psychoterapii? Jakie są rodzaje arteterapii?

Arteterapia, czy inaczej artterapia, to – jak nazwa wskazuje – terapia przez sztukę. Dokładniej, jest to rodzaj psychoterapii, która wykorzystuje różne dziedziny artystyczne. Pozytywny wpływ sztuki na psychikę człowieka znany jest od dawna. Arteterapię stosowali już pod koniec XIX w. dwaj francuscy psychiatrzy A. A. Tardieu i M. Simon, ale sam termin – z ang. "art therapy" – po raz pierwszy został użyty przez angielskiego nauczyciela, Adriana Hilla w 1942 roku. Sam Sigmund Freud postulował doniosłą rolę twórczości artystycznej w badaniu treści nieświadomości. W Polsce, na początku XX w. metodą tą zajmował się wybitny pedagog i etyk, prof. Stefan Szuman, a po nim krakowski onkolog, prof. Julian Aleksandrowicz, który wprowadził tę technikę do szpitali jako uzupełnienie tradycyjnych metod kuracji.

  

Działania artystyczne są sposobem na wyrażenie siebie, a wie o tym doskonale każdy plastyk, tancerz, czy muzyk. Wokaliści powtarzają, że dopiero po wejściu na scenę czują, że żyją, że są sobą. Osoby z problemami natury emocjonalnej, psychologicznej, często dopiero przez sztukę są w stanie się otworzyć. Jest to bezcenne, bo tylko wtedy terapeuta może im pomóc. Należy podkreślić, że w arteterapii nie trzeba mieć żadnych uzdolnień w kierunku określonej dziedziny sztuki, to nie ma znaczenia. Działanie terapeutyczne ma sam proces twórczy.

 

Arteterapia: dla kogo?

Terapia sztuką jest skuteczna zwłaszcza w przypadku osób mających kłopoty z komunikacją werbalną, zmagających się z depresją, nerwicami, zaburzeniami lękowymi, leczących uzależnienia lub u ludzi, którzy po jakiejś traumie starają się powrócić do normalnego funkcjonowania. Sprawdza się u pacjentów niepełnosprawnych intelektualnie, może być także z powodzeniem stosowana jako terapia uzupełniająca w procesie leczenia chorób somatycznych, np. nowotworów. Arteterapia jest wspaniałym sposobem dotarcia do dzieci z problemami emocjonalnymi, po ciężkich przejściach, autystycznych, ale i formą dającą odprężenie, uwalniającą od napięcia - dla tych zupełnie zdrowych. Dobór terapii do pacjenta uzależniony jest od kilku czynników: przede wszystkim od predyspozycji lub zainteresowań samego pacjenta ("zawsze chciałam malować obrazy, ale nie było mi dane"), ale także od inwencji terapeuty oraz jego własnych umiejętności czy doświadczeń.

Jak działa arteterapia?

Ekspresja artystyczna powoduje w człowieku uczucie wyzwolenia, można to określić jako katharsis (z greckiego - oczyszczenie). Polega to na tym, że w pewnym momencie, gdy intensywnie i z zaangażowaniem pracujemy nad swoim dziełem, "puszczają" blokady emocjonalne, nagromadzone emocje znajdują w końcu ujście, lęki ustępują, zmniejsza się napięcie. To sprawia, że pacjent zyskuje większą łatwość w otworzeniu się przed terapeutą, ale i sam zaczyna uświadamiać sobie podłoże swoich problemów, a to z kolei jest zwykle początkiem pozytywnych zmian.

Arteterapia działa na dwóch płaszczyznach – nieświadomej i świadomej. O tej pierwszej mówimy wtedy, gdy do pacjenta zaczyna docierać to, co do tej pory wypierał lub z czego nie zdawał sobie sprawy. Wydaje się, że to jest sedno psychoterapii. Przykładem może być sytuacja, w której na arteterapię zgłasza się osoba, która nie jest w stanie zbudować normalnego związku. Dzięki zajęciom, np. z malarstwa, w pewnym momencie udaje się dotrzeć do pewnych zdarzeń z jej dzieciństwa i zrozumieć, jak wpłynęły one na ukształtowanie się całej jej osobowości. Jednak równie ważna jest ta świadoma, bardziej namacalna płaszczyzna. Jeśli przy okazji arteterapii, dowiemy się, że potrafimy malować naprawdę dobre obrazy, rośnie nasze poczucie własnej wartości. To zaś daje daje nam wiarę w swoje możliwości, zmienia nasz sposób postrzegania świata, a nawet myślenia, czy odczuwania. Przez arteterapię może narodzić się zupełnie nowy człowiek.

Są trzy podstawowe funkcje arteterapii:

  • korekcyjna – odzyskanie równowagi psychicznej, rozładowanie frustracji, zmniejszenie lub unicestwienie lęków, wyleczenie depresji, ułatwienie komunikacji z innymi ludźmi, budowanie pozytywnego nastawienia do świata, zmniejszenie poziomu agresji, podniesienie samooceny, itp.;
  • edukacyjna – wzbogacenie życia wewnętrznego, zdobycie nowych umiejętności, poszerzenie wiedzy;
  • rekreacyjna – zajęcia z arteterapii mogą być przecież wspaniałym sposobem na spędzenie wolnego czasu, po prostu formą relaksu.

 

Przykłady arteterapii :

Choreoterapia – terapia tańcem i ruchem w ogóle. Umożliwia integrację emocji i stanu ducha z ciałem, uwalnia od stresu, pozwala na porzucenie dawnych wzorców ruchowych i naukę nowych. Dzięki choreoterapii możliwe jest bardziej świadome doświadczanie własnego ciała, pokonywanie jego ograniczeń, wyzwalanie pożądanych reakcji, jak radość, odprężenie, otwartość.

Muzykoterapia – praca z głosem w niezwykły sposób otwiera pacjenta. Ludzie, którzy uczą się śpiewać, nagle obserwują w codziennym życiu, że zaczęli... mówić (w znaczeniu – wyrażać siebie, mówić, czego chcą). Inny rodzaj muzykoterapii (bierny) polega po prostu na słuchaniu utworów muzycznych. Spokojne dźwięki wpływają na ciało i umysł relaksująco, bądź przeciwnie – pobudzająco (zależnie od efektu, który chcemy uzyskać). Z kolei granie na instrumentach daje pacjentowi poczucie sprawstwa.

Bajkoterapia – terapeuta dobiera odpowiednie bajki terapeutyczne i czyta je. Raczej jest to terapia skierowana do dzieci, ale niekoniecznie. Słuchanie bajki wpływa kojąco, zabija nudę, czasem podsuwa pewne rozwiązania.

Filmoterapia – terapia przez film. Terapeuta podsuwa filmy podejmujące temat, który w jakiś sposób koreluje z problemami pacjenta. Oglądanie filmów zakończone jest dyskusją.

Terapia przez sztuki plastyczne, takie jak: rysunek, malarstwo, rzeźba, grafika, tkactwo, wycinanki, kolorowanki i wiele innych – przez plastyczne dzieła pacjenta można dowiedzieć się wielu rzeczy o nim samym. Wyjątkiem są kolorowanki, które działają raczej wyłącznie relaksująco (no, chyba, że ktoś koloruje wszystko na czarno). Ale prosty rysunek, na którym pacjent proszony jest o narysowanie swojej rodziny, może być cennym drogowskazem dla terapeuty. Jak dziecko widzi swoją rodzinę? A jak siebie na jej tle? Może się okazać, że jest największą postacią na rysunku. Albo, że wcale go tam nie ma...


Czytaj także :

https://pl.wikipedia.org/wiki/Arteterapia

https://arteterapia.pl/

https://portal.abczdrowie.pl/arteterapia

https://www.medonet.pl/zdrowie,arteterapia---opis--zastosowanie--metody-arteterapii,artykul,1729501.html

http://www.cen.edu.pl/Materialy-metodyczne,107/Czym-jest-arteterapia-Terapeutyczne-wlasciwosci-sztuki,448.html


zestaw bibliograficzny publikacji znajdujących się w Bibliotece Pedagogicznej w Wołowie



Data dodaniaa: 2020-03-30 Powrót do góry

Światowy Dzień Poezji – 21 marzec

Szanowni Państwo, w związku z faktem, iż Biblioteka Pedagogiczna w Wołowie do dnia 25 marca będzie nieczynna dla czytelników, uprzejmie zachęcamy do lektury publikacji zamieszczanych w aktualnościach BP.

Światowy Dzień Poezji – 21 marzec

Światowy Dzień Poezji - to święto, które ustanowiło UNESCO w 1999 roku. Jego celem jest zachęcanie do czytania poezji a nawet tworzenia własnych wierszy. Główne obchody Międzynarodowego Dnia Poezji odbywają się w Paryżu.

Materiały dostępne na WEBowejdbp:

- Adam Mickiewicz  https://webowadbp-walbrzych.wixsite.com/adam-mickiewicz

- Krzysztof Kamil Baczyński  https://webowadbp-walbrzych.wixsite.com/baczynski

- Urszula Kozioł  https://webowadbp.wixsite.com/urszula-koziol

- Zbigniew Herbert  https://webowadbp-walbrzych.wixsite.com/herbert

źródło: https://www.dbp.wroc.pl/


Światowy Dzień Poezji – święto obchodzone corocznie 21 marca, ustanowione przez UNESCO jesienią 1999 roku. Główne uroczystości tego święta odbywają się w Paryżu. Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie. UNESCO zadeklarowało, że ten dzień ma "dać nowy impuls, aby docenić poezję oraz poprzeć krajowe, regionalne i międzynarodowe ruchy poetyckie".

Dzień Poezji był kiedyś obchodzony 5 października. W drugiej połowie XX wieku społeczność światowa zaczęła go obchodzić 15 października, w dniu urodzin Wergiliusza , wybitnego poety starożytnego Rzymu. Tradycja obchodów tego święta w październiku utrzymuje się w wielu krajach, czasem w innym dniu lub w listopadzie.

Stanach Zjednoczonych i Kanadzie kwiecień jest miesiącem poezji (ang. National Poetry Month).

 

Data dodaniaa: 2020-03-20 Powrót do góry

Rok Leopolda Tyrmanda

Szanowni Państwo, w związku z faktem, iż Biblioteka Pedagogiczna w Wołowie do dnia 25 marca będzie nieczynna dla czytelników, uprzejmie zachęcamy do lektury publikacji zamieszczanych w aktualnościach BP.


Rok Leopolda Tyrmanda




W dniu jutrzejszym tj. 19. marca przypada 35.rocznica śmierci Leopolda Tyrmanda - wybitnego pisarza, dziennikarza i publicysty". Sejm "w uznaniu wielkich zasług Artysty, postanawił oddać Mu hołd" przyjmując uchwałę ustanawiającą rok 2020 Rokiem Leopolda Tyrmanda. 

"Leopold Tyrmand, autor kultowej powieści »Zły« i bezkompromisowego »Dziennika 1954« był jednym z najbardziej oryginalnych prozaików polskich drugiej połowy XX wieku. W najtrudniejszych czasach zachował wymagającą odwagi niezależność intelektualną" - napisano w uchwale, którą przed głosowaniem odczytał marszałek Sejmu Marek Kuchciński.

Posłowie zdecydowanie podkreślili również antykomunizm Tyrmanda. Przytoczono w ustawie słowa pisarza: "Nie pójdę na żadną służebność myśli, sumienia i egzystencji, nie poprawię sobie niczego w życiu za cenę tego, w co wierzę, co zdaje mi się słuszne i godne mej lojalności".

 

Strony www:

Walka o własne prawdy. Nadzieje i rozczarowania w publicystyce Leopolda Tyrmanda. Leopold Tyrmand - publicystyczna biografiawww.leopold-tyrmand.pl

 

Fakty z życia:

Leopold Tyrmand - Wikipedia. Wolna Encyklopedia

 

Artykuły:

„Dziennik 1954” Leopolda Tyrmanda. Narracja jako narzędzie autokreacji - https://rcin.org.pl/Content/54694/WA248_70394_P-I-2524_zawrzyk-dziennik.pdf

Impresje: Dziennik 1954 - Leopold Tyrmand. Dziennik pisarza : autokreacja i powieść

Mit Warszawy i Tyrmanda

12 twarzy Leopolda Tyrmanda

Pan T. czy Pan Tyrmand?

Ikona stylu: Leopold Tyrmand

Stalinizm po polsku, romans z nastolatką, Warszawa lat 50. "Dziennik 1954" Leopolda Tyrmanda

Almanach kobiecy. Leopold Tyrmand: model do składania

Polski pisarz, który bronił Amerykanów przed zgubną fascynacją

Dżentelmeni PRL-u. Leopold Tyrmand, czyli od bon vivanta do pedantycznej mrówki (fragment książki)

#tyrmand2020, czyli czytajmy Tyrmanda!

 

Twórczość:

Leopold Tyrmand (Lubimyczytać.pl)

Leopold Tyrmand (16.05.1920—19.03.1985) (Culture.pl)

Leopold Tyrmand – pisarz, który się nie bał (Klub Miłośników Książki w Toronto)

 

Film:

Leopold Tyrmand - Finezje literackie - cz. 1/5

Leopold Tyrmand – Finezje literackie – cz. 2/5

Leopold Tyrmand – Finezje literackie – cz. 3/5

Leopold Tyrmand – Finezje literackie – cz. 4/5

Leopold Tyrmand – Finezje literackie – cz. 5/5

 

Cytaty:

Leopold Tyrmand (Wikicytaty.pl)

Cytaty z książki “Dziennik 1954” (Lubimyczytać.pl)

Cytaty z książki “Zły” (Lubimyczytać.pl)

źródło: https://www.dbp.wroc.pl/

 

Data dodaniaa: 2020-03-18 Powrót do góry

Czytajmy w domu...

Przypominamy naszym czytelnikom, że w katalogu Biblioteki Pedagogicznej w Wołowie https://aleph.dbp.wroc.pl/ możecie Państwo odnależć pozycje, które dostępne są w czytelni internetowej IBUK Libra oraz w wersjach elektronicznych - zachęcamy do lektury. 

Podgląd:

Kozak, Wioletta. Egzamin ósmoklasisty : ramowy program szkoleń nauczycieli : język polski, matematyka, języki obce / zespół autorów: Wioletta Kozak [i 14 pozostałych]. 2018   Wołów( 2/ 0)   Wersja elektroniczna książki
39
Kozak, Wioletta. Egzamin ósmoklasisty : vademecum nauczyciela : język polski / zespół autorów: Wioletta Kozak, Maria Romanowska, Robert Chamczyk, Małgorzata Jas, Janina Wanda Steczkowska. 2018   Wołów( 2/ 0)   Wersja elektroniczna książki
40
Daniel, Józef. Egzamin ósmoklasisty : vademecum nauczyciela : matematyka / zespół autorów: Józef Daniel, Elżbieta Rzepecka, Edyta Warzecha, Aneta Zawada. 2018   Wołów( 2/ 0)   Wersja elektroniczna książki
41
Zając, Dariusz Etyczność pracy zawodowej nauczycieli studium teoretyczne / Dariusz Zając 2018       Czytaj w IBUK Libra

Spis treści
42
Zając, Dariusz Etyczność pracy zawodowej nauczycieli : studium teoretyczne / Dariusz Zając. 2018   Wołów( 1/ 0)    
43
Woźniak-Głowacz, Grażyna. Genialnie prosta nauka liter : przewodnik dla każdego, kto chce wprowadzić dziecko w świat liter / Grażyna Woźniak-Głowacz. 2018   Wołów( 1/ 0)    
44
Gajdziński, Marek. Harcerski system wychowania / Marek Gajdziński. 2018   Wołów( 1/ 0)    
45
  Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej : pytania, konteksty, dyskusje / Grażyna Dryżałowska, [et.al.] 2018       Czytaj w IBUK Libra

Spis treści

Data dodaniaa: 2020-03-18 Powrót do góry

Czytamy lektury szkolne...

W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych zachęcamy nauczycieli, w szczególności polonistów i bibliotekarzy, aby w najbliższym czasie wspierali swoją pracę oraz naukę uczniów, korzystając z elektronicznych wersji lektur szkolnych i nie tylko (e-booki, audiobooki), dostępnych w serwsiach: 

Lektury.gov.pl

https://lektury.gov.pl/


Serwis 
Lektury.gov.pl to realizacja postulatu budowy otwartych, dostępnych i przyjaznych cyfrowych zasobów edukacyjnych i kulturowych. Projekt został zainicjowany przez dwa ministerstwa: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, oraz Ministerstwo Cyfryzacji. Dzięki tej inicjatywie lektury można pobierać przez Internet i słuchać ich wersji audio lub czytać w dowolnym momencie za pomocą wygodnej aplikacji mobilnej.

Serwis powstał przede wszystkim z myślą o uczniach i studentach, nauczycielach i wykładowcach, ale zachęcamy do korzystania z niego wszystkich, którzy chcą poznać lub przypomnieć sobie najważniejsze dzieła literatury polskiej i światowej.

Wolne Lektury

https://wolnelektury.pl/

Wolne Lektury to biblioteka internetowa czynna 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, której zasoby dostępne są całkowicie za darmo. W jej zbiorach znajduje się 5571 utworów, w tym wiele lektur szkolnych zalecanych do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które trafiły już do domeny publicznej. Wszystkie dzieła są odpowiednio opracowane - opatrzone przypisami, motywami i udostępnione w kilku formatach - HTML , TXT , PDF, EPUB, MOBI, FB2. W bibliotece znajduje się również kilkaset audiobooków, czytanych przez takich aktorów jak: Danuta Stenka, Jan Peszek czy Andrzej Chyra. Można ich słuchać w formatach MP3 i Ogg Vorbis. Audiobooki są również dostępne w formacie DAISY dostosowanym do potrzeb osób słabowidzących, niewidomych oraz osób mających trudności z czytaniem.

Z udostępnionych zasobów można korzystać również poprzez bezpłatną aplikację mobilną. Umożliwia ona bezpośredni i wygodny dostęp do zasobów biblioteki na urządzeniach mobilnych. Aplikacja dostępna jest na systemy Android oraz iOS. Strona internetowa jest również dostosowana do używania na urządzeniach mobilnych.

Wszystkie utwory zamieszczone w bibliotece Wolne Lektury można zgodnie z prawem bezpłatnie przeglądać, słuchać, pobierać na swój komputer, a także udostępniać innym i cytować.


Polona

https://polona.pl/

Polona to jedna z najnowocześniejszych bibliotek cyfrowych na świecie i jednocześnie największa tego typu biblioteka w Polsce. Biblioteka Narodowa, administrator Polony, udostępnia w serwisie nie tylko swoje zbiory, ale też obiekty innych instytucji – zdigitalizowane przy użyciu najnowocześniejszych technologii, pozwalających uzyskać najwyższą jakość. Zdigitalizowane i udostępniane w Polonie zbiory codziennie powiększają się o nawet 2000 obiektów: książek, starych druków, rękopisów, grafik, map, nut, fotografii, ulotek, afiszy i pocztówek.

W Polonie można znaleźć najcenniejsze skarby polskiej kultury i historii, na przykład Kronikę Anonima zwanego Gallem, rękopisy Kochanowskiego, Mickiewicza i Chopina czy rysunki Norwida i Witkacego. Są tu obiekty reprezentujące cały przekrój dziedzin i epok: rękopisy iluminowane, najstarsze polskie książki drukowane, ryciny, rysunki oraz publikacje popularne – pocztówki, stare elementarze, książki dla dzieci, książki kucharskie czy dawne poradniki. Większość udostępnionych zbiorów należy do domeny publicznej, dzięki czemu można je za darmo pobierać i dowolnie wykorzystywać.



 

Data dodaniaa: 2020-03-18 Powrót do góry

Recenzja "Genialni. Lwowska szkoła matematyczna" Mariusz Urbanek

Genialni. Lwowska szkoła matematyczna. Mariusz Urbanek

Recenzuje: Adrianna Michalewska

Jeśli ktoś udziela na pytanie odpowiedzi bardzo precyzyjnej, ale kompletnie nieużytecznej, musi być matematykiem.

Genialni... to historia kilku polskich matematyków, skupionych wokół Hugona Steinhausa i Stefana Banacha we Lwowie. Współpraca tych dwóch uczonych, ich przyjaźń i swoisty klub badawczy, który stworzyli, a który rozwinął się i zrzeszył kilkunastu uznanych badaczy, między innymi Stanisława Mazura, Stanisława Ulama, Stanisława Ruziewicza, Marka Kaca czy Kazimierza Kuratowskiego to wręcz sensacyjna historia o ludziach, którzy dzisiaj zapewne postrzegani byliby jako celebryci i ekscentrycy. To opowieść o barwnym środowisku naukowców, którzy nie tylko wymieniali swoje doświadczenia, poszukiwali rozwiązań dręczących ich problemów, ale też przyjaźnili się w czasach, gdy powstająca po latach zaborów Polska nadal dzieliła się na tych, którzy mieli prawo nazywać się jej obywatelami i tych drugich, uznawanych za element obcy i niepożądany. Bez względu na wiek, pochodzenie, wyznanie czy status majątkowy, badacze stworzyli fenomenalną grupę naukową, środowisko sław na skalę nieznaną dotychczas w Polsce.

Trzeba uczciwie przyznać, że geniusz naukowców miał swoje korzenie w niemieckich uniwersytetach, między innymi w Heidelbergu i Getyndze, gdzie kształciło się wielu matematyków i fizyków z całej Europy, np. Max Born, laureat nagrody Nobla w dziedzinie fizyki. Tam też poszukiwał wiedzy profesor Hugo Steinhaus, który potem we Lwowie wykształcił kolejne pokolenia geniuszy nauk ścisłych. Ale prawdą jest też, że profesor Stefan Banach nigdy w Niemczech nie studiował. Aby być uczciwym, należy dodać, że geniusz Banach nie ukończył też politechniki we Lwowie. Jego fenomenalny umysł nie wymagał szkół. A przy tym wyjątkowy uczony był człowiekiem potrafiącym cenić uroki życia, bez którego zapewne klub matematyków nigdy by nie powstał.

Na szczególną uwagę zasługuje jednak przede wszystkim pasja, z jaką twórcy Lwowskiej Szkoły Matematyków oddawali się swojej pracy. Słynny lokal Szkocka, gdzie spotykali się codziennie, początkowo zapisując problemy na blacie stolika, a później, od 1935 roku do 1941 w zeszycie, tzw. Księdze Szkockiej, którą za dwa złote i pięćdziesiąt groszy ufundowała profesorom Łucja Banachowa. Wiele z zapisanych tam zagadnień do dziś nie zostało rozwiązanych. Niepokoi to, że choć Księga Szkocka znana jest na całym świecie, w Polsce nigdy nie ukazała się drukiem.

Członkowie Lwowskiej Szkoły Matematycznej otrzymywali propozycje pracy z najbardziej prestiżowych ośrodków naukowych na całym świecie. Niektórzy, jak Stanisław Ulam, skorzystali z zaproszenia. Pracując dla rządu USA, ocalili życie, gdy w Europie rozpętała się wojna i Niemcy wymordowali kadrę profesorską uniwersytetu w Krakowie, a potem w 1941 także uczelni lwowskich. Inni dali się uwieść systemowi i podjęli współpracę z nową, powojenną władzą. Każdy z nich przyczynił się do rozwoju nauki i na zawsze zapisał się w podręcznikach, z których dzisiaj uczy się studentów na całym świecie.

Książka Mariusza Urbanka to porywająca opowieść o świecie ludzi zajmujących się matematyką, dla których poza nią niewiele się w życiu liczyło. To barwna, pełna anegdot i cytatów historia o pasjonatach, którzy żyli barwnie, tworzyli historię i tworzyli swoją legendę. Chciałoby się powiedzieć: jaka szkoda, że nikt jeszcze nie nakręcił o nich filmu. Urbanek przedstawia ich jako grupę zapaleńców, geniuszy, mistrzów humoru i wielbicieli pełnej szklanki, ceniących dobry dowcip i ciężką pracę, żyjących problemami, które stanowiły sens ich życia. Nic z nudnego towarzystwa profesorów badających poważne zagadnienia. Raczej grupa żyjących na niezwykle wysokich obrotach mistrzów, wolnych ludzi, gardzących przesądami i ciasnymi umysłami.

                                  źródło: https://www.granice.pl/recenzja/genialni-lwowska-szkola-matematyczna/12154

Nauczanie matematyki na różnych poziomach edukacyjnych
zestaw bibliograficzny publikacji znajdujących się w Bibliotece Pedagogicznej w Wołowie


Data dodaniaa: 2020-03-16 Powrót do góry

IBUK Libra

Zachęcamy naszych czytelników do korzystania z zasobów czytelni wirtualnej IBUK Libra 
https://libra.ibuk.pl/

Data dodaniaa: 2020-03-16 Powrót do góry

Biblioteka Pedagogiczna nieczynna

 

Data dodaniaa: 2020-03-12 Powrót do góry

Biuletyn Informacyjny nr 51

 Szanowni Państwo!

Oddajemy do Państwa rąk 51 numer „Biuletynu Informacyjnego” Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej w Wołowie.

W tym numerze znajdziecie Państwo informacje podsumowujące pracę Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w  miesiącach wrzesień – grudzień 2019r.

Zachęcamy nauczycieli do publikowania na naszych łamach własnych opinii i scenariuszy zajęć.

Biuletyn Informacyjny nr 51

Data dodaniaa: 2020-01-07 Powrót do góry

Diagnoza potrzeb placówek z terenu powiatu wołowskiego - ankieta

 

Szanowni Państwo!

Dyrektorzy, Nauczyciele Placówek Oświatowych

Powiatu Wołowskiego

 

W oparciu o załączone narzędzia diagnozy, Powiatowe Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej w Wołowie zbiera informacje na temat działalności Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie, Biblioteki Pedagogicznej
w Wołowie oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wołowie i w Brzegu Dolnym.
Celem badania jest podsumowanie działań realizowanych przez Powiatowe Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie oraz diagnoza potrzeb niezbędna do opracowania nowej oferty edukacyjnej dostosowanej do Państwa potrzeb na rok szkolny 2020/2021.

W trosce o zapewnienie właściwej jakości świadczonych przez nas usług, przekazujemy Państwu ankietę skierowaną do dyrektora szkoły/placówki  oraz ankietę do nauczycieli szkoły/placówki. Badania prowadzone nieprzerwanie od 13 stycznia do 15 marca 2020r.

Pragniemy poznać Państwa opinię dotyczącą dotychczasowej współpracy
w zakresie wypracowanej przez pracowników merytorycznych oferty edukacyjnej oraz zbadać potrzeby edukacyjne pracowników Państwa placówki.

W  związku z powyższym zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą
o wypełnienie załączonego kwestionariusza ankiety oraz o przekazanie go do naszej placówki do dnia 15 marca 2020r.  Za dotychczasową współpracę oraz wszystkie przekazane informacje, uwagi i sugestie - serdecznie dziękujemy.

 

        Z poważaniem

 

Dyrektor PCEiPPP w Wołowie

Krystyna Adaśko


ankieta skierowana do dyrektorów szkół/placówek

ankieta skierowana do nauczycieli szkół/placówek

Data dodaniaa: 2020-01-07 Powrót do góry

Powiatowy Tydzień Kariery 2019

             Sprawozdanie z Powiatowego Tygodnia Kariery

    w Bibliotece Pedagogicznej w Wołowie

21 – 27  Października  2019


1. Spotkania dla młodzieży szkolnej.

Spotkania z młodzieżą zapraszaną do PCE i PPP w Wołowie zostały podzielone ze względu na wiek uczestników na trzy różne moduły :

  • dla klas : VII - VIII SP projekcja filmu „Jak skutecznie zarządzać czasem”. Rozmowy z młodzieżą na temat ich zainteresowań, następnie  wypełnienie ankiety skłonności zawodowych.
  • dla kl. I  i II  szkoły ponadgimnazjalnej / ponadpodstawowej projekcja filmu „Jak skutecznie zarządzać czasem”. Rozmowy z młodzieżą na temat ich zainteresowań, następnie  wypełnienie testu „Sześć typów osobowości zawodowej”.
  • Dla kl. III i IV szkoły ponadgimnazjalnej projekcja filmu „Zawód przyszłości - gdzie szukać, jak zdobyć”. Rozmowy z młodzieżą na temat ich zainteresowań zawodowych, następnie wypełnienie testu „Sześć typów osobowości zawodowej”.

2. Wystawka książek w bibliotece, związanych z wyborem zawodu,     poradnictwem zawodowym i aktywnym poszukiwaniem pracy.

3. Zestaw bibliograficzny pt. „Poradnictwo zawodowe” rozdawany  przez cały  tydzień   zainteresowanym osobom.

 

Harmonogram spotkań  z młodzieżą:

  • 21 października – poniedziałek godz.1100 – kl.VII  i kl.VIII Zespołu Placówek Resocjalizacyjnych w Brzegu Dolnym – w zajęciach uczestniczyło 14 osób.
  • 22 października – wtorek godz.1320 – uczniowie kl. I Technikum im. Tadeusza Kościuszki, w zawodzie technik informatyk i technik pojazdów samochodowych - w zajęciach uczestniczyły 23 osoby.
  • 22 października – wtorek godz.1410 – uczniowie kl. I Technikum im. Tadeusza Kościuszki, w zawodzie technik informatyk  - w zajęciach uczestniczyło 15 osób.
  • 25 października – piątek godz.1200 – uczniowie kl. VII i VIII Szkoły Podstawowej nr 2 w Wołowie– w zajęciach uczestniczyło 18 osób.
  • 29 października – wtorek godz.1000 – uczniowie kl. VIII Zespołu Szkół Społecznych w Wołowie – w zajęciach uczestniczyło 18 osób.
  • 29 października – wtorek godz.1050 – kl. I Technikum im. Tadeusza Kościuszki, w zawodzie technik logistyk i technik informatyk – w zajęciach uczestniczyło 23 osoby.
  • 29 października – wtorek godz.1140 – kl. II Technikum im. Tadeusza Kościuszki, w zawodzie technik logistyk – w zajęciach uczestniczyło 13 osób.

 

Wszystkie grupy przybyły wraz z opiekunami.

 

 

Ogółem naszym programem objęliśmy grupę 124 osób.

 

Urszula Bajewicz – kierownik biblioteki

Justyna Drozd – nauczyciel bibliotekarz

 

Foto relacja ze spotkań :


  

  


  

Data dodaniaa: 2019-11-15 Powrót do góry

Narodowe Czytanie Nowel Polskich w Powiecie Wołowskim

Do tegorocznej ósmej już odsłony akcji Narodowego Czytania Para Prezydencka zaproponowała do czytania  zbiór zatytułowany Nowele polskie.

Biblioteka Pedagogiczna w Wołowie  wspólnie z  Liceum Ogólnokształcącym w Wołowie zorganizowały kolejną edycję Narodowego Czytania. W dniu 17.09.2019 spotkaliśmy się wraz z zaproszonymi gośćmi w Liceum Ogólnokształcącym w Wołowie przy Placu Sobieskiego. Uroczystość rozpoczęła uczennica LO – Agnieszka Likus, która pięknie zagrała na frażolecie, a następnie wykonała utwór śpiewany – wprowadzając tym samym zgromadzonych w odpowiedni nastrój.

Po tym wystąpiły dwie Panie dyrektorki : dyr. LO w Wołowie p. Halina Łosiewicz oraz dyr. PCE i PPP w Wołowie p. Krystyna Adaśko, witając wszystkich przybyłych i przedstawiając zaproszonych gości,  którzy przyjęli zaproszenie do wspólnego czytania.

Następnie odczytano list Pana Prezydenta RP, który napisał o nowelach, „że jest to wybór tekstów, których wspólnym mianownikiem jest polskość w połączeniu z treściami uniwersalnymi, refleksją nad człowiekiem i społeczeństwem.(...) Dziś teksty te nie straciły nic ze swej aktualności. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii. Znajdziemy w nich udane portrety psychologiczne, mistrzowskie opisy i celne diagnozy społeczne, a nade wszystko znakomicie zbudowane fabuły i wyrazistych bohaterów. To dzieła niepowtarzalne i  – mimo niewielkich rozmiarów – doniosłe”.


Szczególnie gorąco przywitano gościa specjalnego spotkania p. Zbigniewa Walerysia - aktora znanego z wielu filmów i seriali, odtwórcy m.in.  roli św. Pawła z Tarsu w filmie „Quo Vadis” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza. Aktor ciepłym słowem powitał zebranych, a w swoim wystąpieniu podkreślił wielką  rolę czytania na różnych etapach życia, opowiedział także  o tradycji czytania w swojej rodzinie. Nawiązał także do nowel polskich, których lektura - nieraz ponownie po latach - powoduje szereg wzruszeń, jakie towarzyszą spotkaniom z książką.


Po tym jakże budującym wystąpieniu zaproszono wszystkich czytających do zajęcia miejsc na scenie  i rozpoczęło się głośne czytanie fragmentów  pięciu polskich nowel : Dymu - Marii Konopnickiej, Katarynki - Bolesława Prusa, Rozdziobią nas kruki, wrony - Stefana Żeromskiego, Sachem - Henryka Sienkiewicza, Mój ojciec wstępuje do strażaków – Bruno Schulza.


Czytanie rozpoczął oczywiście p. Zbigniew Waleryś , następnie czytał p. Jarosław Iskra - wicestarosta powiatu wołowskiego. Ogółem nowele czytało 35 osób  w tym: przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Wołowie, dyrektorzy szkół , nauczyciele i  uczniowie. W tele płynęła nastrojowa muzyka zespołu Enya. Widownia była wypełniona po brzegi przedstawicielami kilku szkół : SP nr  1 w Wołowie, SP nr2 w Wołowie oraz oczywiście najliczniej LO w Wołowie.

Po zakończeniu czytania wszyscy czytający otrzymali rzęsiste brawa. Agnieszka Likus jeszcze raz zagrała na frażolecie. Ostatnim punktem programu było wręczanie wszystkim uczestnikom  pamiątkowych zakładek do książek.


Dziękujemy wszystkim  którzy przyczynili się do uświetnienia spotkania.

 

Sprawozdanie foto :

     

     

     
























Data dodaniaa: 2019-09-23 Powrót do góry

Biuletyn Informacyjny nr 50

 

Szanowni Państwo!

Oddajemy do Państwa rąk 50 numer „Biuletynu Informacyjnego” Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej w Wołowie.

W tym numerze znajdziecie Państwo informacje podsumowujące pracę Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w  miesiącach kwiecień – czerwiec 2019r.

Zachęcamy nauczycieli do publikowania na naszych łamach    własnych opinii i scenariuszy zajęć.

 

 

 

Z okazji zakończenia roku szkolnego 2018/2019 składamy

Wszystkim Dyrektorom, Nauczycielom i Pracownikom Oświaty

szkół i placówek oświatowych powiatu wołowskiego
serdeczne podziękowania za całoroczną współpracę
z Powiatowym Centrum Edukacji

i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Wołowie.

Wszystkim Państwu życzymy spełnienia planów oraz udanego wypoczynku, tak bardzo zasłużonego po trudach intensywnej pracy.


 
mgr Krystyna Adaśko

                                                                                                                                                                                                        Dyrektor PCE i PPP w Wołowie

Biuletyn Informacyjny nr 50


 

 

Data dodaniaa: 2019-06-19 Powrót do góry

WYJAZD SZKOLENIOWY SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI BIBLIOTEKARZY

            W dniu 4.06.2019 Biblioteka Pedagogiczna w Wołowie zorganizowała wyjazd szkoleniowy   do Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu w ramach Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Bibliotekarzy powiatu wołowskiego. 

Temat  tegorocznego wyjazdu brzmiał : „Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu bazą wiedzy dla całej uczelni”.

Naszym celem był nowy budynek biblioteki przy ul. Fryderyka Joliot-Curie 12, gdzie przeniesiono już dużą część zbiorów.  Przewodnikiem grupy wołowskiej  po Bibliotece  był  pan Piotr Rossa - kierownik Oddziału Informacji Naukowej.

Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu jest jednostką ogólnouczelnianą o zadaniach: usługowych, dydaktycznych i naukowych oraz pełni funkcję ogólnodostępnej biblioteki publicznej, służącej upowszechnianiu nauki i kultury w społeczeństwie.

Pan kierownik oprowadził nas po różnych agendach biblioteki m.in. Informatorium, Czytelni Czasopism Bieżących (i Archiwalnych), Czytelni Zbiorów Specjalnych oraz salach konferencyjnych i wystawowych. Zobaczyliśmy również szereg pomieszczeń pustych - z przygotowanymi regałami, stolikami, pokojami pracy dla czytelników – do których lada dzień będą przenoszone zbiory z ul.  Karola Szajnochy 7/9 ( tkz. zbiory ogólne).

Wisienką na torcie była dla nas agenda zbiorów specjalnych, a w niej Oddział Rękopisów.  Tu przechowuje się ocalałe po wojnie kolekcje rękopiśmienne pochodzące z całego Dolnego Śląska. Mieliśmy okazje podziwiać piękno i niezwykłą precyzję ręcznie pisanych ksiąg , niektórych bogato iluminowanych. Iluminacje zachowały swe żywe kolory , przyciągając nasz wzrok feerią barw. Pracownik tego oddziału bardzo dogłębnie dokonał analizy historycznej jednej z iluminacji.

Na zakończenie  tej pouczającej wycieczki po Bibliotece Uniwersyteckiej wszystkie zgodnie stwierdziłyśmy, że  niedługo tu powrócimy - nie poznałyśmy bowiem jeszcze wielu zagadnień związanych z funkcjonowaniem tej placówki.


               
 
 
   
     
                             
 

Data dodaniaa: 2019-06-13 Powrót do góry

Biuletyn Informacyjny nr 49

 

Szanowni Państwo!

Oddajemy do Państwa rąk 49 numer „Biuletynu Informacyjnego” Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej w Wołowie.

W tym numerze znajdziecie Państwo informacje podsumowujące pracę Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w  miesiącach styczeń – marzec 2019r.

Zachęcamy nauczycieli do publikowania na naszych łamach własnych opinii i scenariuszy zajęć.

Biuletyn Informacyjny nr 49

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data dodaniaa: 2019-04-11 Powrót do góry

WYNIKI Z POWIATOWEGO KONKURSU WIEDZY „POWSTANIA ŚLĄSKIE W OBRONIE POLSKOŚCI”

 

WYNIKI Z POWIATOWEGO KONKURSU WIEDZY

ORGANIZOWANEGO PRZEZ BIBLIOTEKĘ PEDAGOGICZNĄ W WOŁOWIE

„POWSTANIA ŚLĄSKIE W OBRONIE POLSKOŚCI”

 

    Konkurs polegał na zapoznaniu się z tekstem źródłowym odnoszącym się do przebiegu trzech powstań śląskich w latach 1919-1921, własnoręcznym wykonaniu notatek do czytanego tekstu, z pomocą których ostatecznie uczestnicy konkursu wypełnili test wiedzy nt. Patrona Roku 2019, uchwalonego przez Sejm Rokiem Powstań Śląskich.

 

Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:

KATEGORIA – SZKOŁY PODSTAWOWE, W TYM KLASY GIMNAZJALNE

·         1 miejsce – Maciej Wodejko, Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu Dolnym

·         1 miejsce – Julia Kołacz, Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 1 w Brzegu Dolnym

·         2 miejsce – Nina Burdzy, Szkoła Podstawowa nr 1 w Wołowie

·         2 miejsce – Mateusz Wyszyński, Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 1 w Brzegu Dolnym

·       3 miejsce – Mateusz Czarny, Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 1 w Brzegu Dolnym

·      3 miejsce – Jan Kubicki, Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 1 w Brzegu Dolnym

Wyróżnienia:

Konstanty Szumiał, Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu Dolnym

Patryk Kolis, Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu Dolnym

Malwina Piestrak, Szkoła Podstawowa w Warzęgowie

Mikołaj Hruszowiec, Szkoła Podstawowa nr 1 w Wołowie

Julia Hormańska, Szkoła Podstawowa nr 1 w Wołowie

Izabela Buraczyńska, Szkoła Podstawowa nr 1 w Wołowie

Eryk Pająk, Szkoła Podstawowa nr 2 w Wołowie

 

KATEGORIA – SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

·         1 miejsce – Maja Wasilewska, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wołowie

·         2 miejsce – Wiktoria Łyczko, Zespół Szkół Zawodowych w Brzegu Dolnym

·   3 miejsce – Agnieszka Likus, Liceum Ogólnokształcące w Wołowie

·     3 miejsce – Kinga Teodorska, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wołowie

Wyróżnienia:

Sara Mikrut, Zespół Szkół Zawodowych w Brzegu Dolnym

Paweł Łubkowski, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wołowie

Anna Kubala, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wołowie

 

Nagrody i dyplomy zostaną wręczone w czerwcu na Gali Laureata 2019.         

Data dodaniaa: 2019-03-28 Powrót do góry

Biblioteka Pedagogiczna w Wołowie w sieci Dolnośląskiej e-szkoły


Biblioteki pedagogiczne w sieci  Dolnośląskiej e-szkoł




 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Data dodaniaa: 2010-12-15 Powrót do góry