18 stycznia 2022 r w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2 w Brzegu Dolnym odbyła się lekcja otwarta w klasie VII.
Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych
W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. Uczniowie obejrzeli prezentację oraz filmy ukazujące ich rówieśników, którzy pokazali, jak radzić sobie ze smutkiem, zniechęceniem, apatia oraz radością. Zostali zaktywizowani do udzielania odpowiedzi na pytania prowadzących.
Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.
Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób.
Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej.
Po odbytej lekcji została przeprowadzona jej analiza merytoryczna z nauczycielami, którzy zaszczycili nas swoją obecnością. Na zajęcia przybyło sześciu nauczycieli ze szkół powiatu wołowskiego.
Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.
Danutą Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych
Plansza z nazwami emocji
Koło emocji
Pomoce dla uczniów do zabawy w wyrażanie swoich emocji
Prezentowanie materiału – kostek do rozpoznawania i nazywania uczuć
Pomoce naukowe do przeprowadzenia zabawy w wyrażanie emocji
Poduszeczka emocji – uczeń ustnie opisuje, co czuje
Zabawa uczniów z planszą i kołem emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych
Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych
Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych
Poduszeczka emocji – uczeń ustnie odpowiada na wylosowane pytanie dotyczące emocji