01 lutego 2023 r. w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2 w Brzegu Dolnym odbyła się lekcja otwarta w klasie VII. Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych.
W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. Uczniowie uczestniczyli w zabawie integracyjnej „Cebula”, podczas której pozdrawiali się, mówili sobie o czymś miłym oraz o przykrych doświadczeniach jakie przeżyli w ciągu tygodnia. Również dokonali interpretacji wiersza „Marchewka” J. Brzechwy i wykonali prace plastyczne, zamalowując pola z samogłoskami, dające im obraz marchewki- negatywnego bohatera wiersza. Z wykorzystaniem planszy emocji wykonali zadanie polegające na rozpoznaniu uczuć ludzi przedstawionych na fotografiach. Na podsumowanie obejrzeli dwa filmiki ukazujące emocje towarzyszące nauczycielowi i uczniom rozpoczynającym nowy rok szkolny.
Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.
Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób, potrafili o nich rozmawiać. Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej.
Po odbytej lekcji zostały przeprowadzone warsztaty merytoryczne, podczas których wykonywano pomoce dydaktyczne do pracy na lekcjach dotyczących emocji. W zajęciach otwartych wzięło udział 7 nauczycieli, a w warsztatach merytorycznych 6.
Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.
Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych
Foto galeria:
- Zabawa integracyjna „Cebula”
![Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. Po lewej stronie nauczyciel prowadzący zajęcia, jest na tle tablicy.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-1.-1024x768.jpg)
2. Pomoce dla uczniów do zabawy w wyrażanie swoich emocji.
![Na środku walizka z poduszeczkami w kształcie kwadratu, na których są twarze z emocjami oraz na białym tle czarne zapisane zdania pytające o uczucie. Z walizki ręka dziecka wyciąga poduszeczkę.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-3.-1-768x1024.jpg)
3. Zabawa integracyjna „Cebula”.
![Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-4-1024x768.jpg)
4. Pomoce naukowe do przeprowadzenia zabawy w wyrażanie emocji.
![Na brązowym tle w dolnej części walizka z brązowymi kartami do gry-zawierającymi napis w formie pytania lub twarz z wyrazem emocji.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-5-768x1024.jpg)
5. Interpretacja wiersza „Marchewka”.
![Sala lekcyjna. Na środku stoją uczniowie twarzami do siebie. Po lewej stronie nauczyciel prowadzący zajęcia, jest na tle tablicy.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-6-768x1024.jpg)
6. Poduszeczka emocji – uczniowie losują.
![Na środku kwadratowa walizka z poduszkami emocji - poduszeczka z kwadratowym obrazkiem twarzy a pod nią drukowanymi literami napis. Uczniowie klęcząc wyciągają je z walizki. W tle inne dzieci.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-7-768x1024.jpg)
7. Zabawa z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.
![Na środku kwadratowa walizka z poduszkami emocji - poduszeczka z kwadratowym obrazkiem twarzy a pod nią drukowanymi literami napis. Uczniowie klęcząc wyciągają je z walizki. W tle inne dzieci.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-8-768x1024.jpg)
8. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.
![Widok siedzącej i śmiejącej się dziewczyny, która w ręku trzyma poduszkę emocji a drugą dłonią przysłania usta.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-9-768x1024.jpg)
9. Poduszeczka emocji – uczeń ustnie odpowiada na wylosowane pytanie dotyczące emocji.
![Widok siedzącej i śmiejącej się dziewczyny, która w ręku trzyma poduszkę emocji, coś mówi.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-10-768x1024.jpg)
10. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.
![Na środku walizka z poduszeczkani w kształcie kwadratu, na których są twarze z emocjami oraz na białym tle czarne zapisane zdania pytające o uczucie. Z walizki ręce dzieci wyciągają poduszeczki. Po lewej stronie obrazu, na dole obrazek z napisem plansza emocji](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-11-768x1024.jpg)
11. Zajęcia interaktywne.
![Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w białym sweterku.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-12-1024x576-1.jpg)
12. Zajęcia interaktywne.
![Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w zielonym sweterku. W tle stoi inna kobieta.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-13-1-1024x576.jpg)
13. Zajęcia interaktywne.
![Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w zielonym sweterku. W tle pochyla się nad dziećmi inna kobieta.
się kobieta w zielonym sweterku. Z tyłu nad uczniami pochyla się inna kobieta.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-14-1024x576.jpg)
14. Zajęcia interaktywne.
![Sala lekcyjna, dzieci siedzą przed laptopami. Nad jedną osobą pochyla się kobieta w czarnym sweterku.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-15-1024x576.jpg)
15. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.
![Sala lekcyjna, dzieci siedzą w ławkach na tle okien. W ręku trzymają poduszki emocji i wypowiadają się na temat swoich uczuć.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zajecie-16-1024x768.jpg)