27 kwietnia 2023 roku w Szkole Podstawowej im. św. Mikołaja z Mirry w Krzelowie odbyło sięszkolenie rady pedagogicznej, które poprowadzili doradcy metodyczni Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie: Danuta Haller i Iwona Pisching.
Podczas spotkania zostały przedstawione nauczycielom treści dotyczące zróżnicowanej klasy i pracy w takim zespole. Celem prowadzących było przybliżenie uczestnikom tematyki obszaru edukacji włączającej.
Zakres merytoryczny dzisiejszego doskonalenia nauczycieli dotyczył edukacji włączającej jako obszaru kształcenia, który od 2023/2024 roku formalnie wejdzie do szkól. Edukacja włączająca
zakłada wspólne kształcenie wszystkich uczniów tzn. zarówno ramach placówki najbliższej miejsca zamieszkania każdego dziecka/ucznia. Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia. Podczas spotkania nauczyciele rozmawiali o tym, jak organizować proces edukacyjny z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie;
Rozmawialiśmy o tym jak tworzyć warunki sprzyjające aklimatyzacji uczniów.
Celem szkolenia było również utrwalenie wiedzy uczestników w zakresie pracy z klasą zróżnicowaną, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i motywacji uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb oraz wykorzystywania indywidualnego potencjału uczniów w kształceniu zróżnicowanym.
Ze szkolenia skorzystało 15 nauczycieli.
doradcy metodyczni: D. Haller, I. Pisching
Foto galeria:
- Wykład osoby prowadzącej szkolenie. Przedstawienie treści merytorycznych szkolenia „Kto tworzy zróżnicowaną kasę?”
2. Wykład osoby prowadzącej szkolenie – narzędzia pracy w zróżnicowanej klasie.
3. Nauczyciele podczas prezentowanych treści szkoleniowych.
4. Słuchacze podczas szkolenia- warsztaty.