24 kwietnia 2024 r w Szkole Podstawowej w Wińsku odbyły się lekcje otwarte w klasie IV.
Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych.
W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. Uczniowie uczestniczyli w zabawie integracyjnej „Cebula”, podczas której pozdrawiali się, mówili sobie o czymś miłym oraz o przykrych doświadczeniach, jakie przeżyli w ciągu tygodnia. Z wykorzystaniem planszy emocji wykonali zadanie polegające na rozpoznaniu uczuć ludzi przedstawionych na fotografiach. Na podsumowanie umieszczali wydarzenia z życia codziennego na drzewku radości i smutku.
Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.
Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób, potrafili o nich rozmawiać. Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej. Po odbytej lekcji została przeprowadzono warsztaty merytoryczna Emocje w życiu są potrzebne! – jak je wyrazić i zrozumieć?. Wartość emocji w procesie nauczania. Przykłady zabaw i zajęć z TUS, podczas których wykonywano pomoce dydaktyczne do pracy na lekcjach dotyczących emocji. W zajęciach otwartych wzięło udział 5 nauczycieli, w warsztatach merytorycznych również 5.
Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.
Relację z zajęć pokazuje filmik. Zapraszamy.
Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych
Foto galeria:
Przedstawienie planu spotkania oraz losowe rozdanie buziek wyrażających emocje.

Przypinanie pokolorowanych buziek- emotikonów.

Zestaw pomocy do ćwiczeń.

Zabawa integracyjna „Cebula”oraz „Negatywne emocje umieszczone w balonie.

Praca w parach- nazywamy emocje.

Sprawozdanie z wykonanych zadań. Pomoce naukowe do przeprowadzenia zabawy w wyrażanie emocji.

Zabawa integracyjna „Motek emocji”.

Instrukcja do zabawy w „Drzewka emocji”.

Zabawa w „Drzewka emocji”.

Podsumowanie zajęć.
