Lekcja otwarta: Z epiką, liryką i dramatem za pan brat!

             

  23 października 2024 r. odbyła się lekcja otwarta w Szkole Podstawowej im. Świętego Mikołaja z Miry w Krzelowie.  Zajęcia zostały przeprowadzone z uczniami klasy VIII. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcą metodycznym nauczania języka polskiego oraz nauczycielem szkoły, polonistką – panią Anną Król. Na lekcji zostały wdrożone metody i formy, które doradca omówił wcześniej z prowadzącą, azetknął się z takim wykorzystaniem narzędzi pracy podczas realizacji tegorocznego projektu na Malcie Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych  w zróżnicowanej klasie. Lekcję poprowadziła nauczycielka szkoły – pani A. Król.

Podczas spotkania uczniowie pracowali w trzech czteroosobowych grupach metodami aktywnymi. Przyporządkowywali cech rodzajów i gatunków literackich, klasyfikowali lektury pod względem rodzaju literackiego. Wykonali również pracę samodzielną a następnie ustalali jej poprawność w swojej grupie. Ta zabawa dydaktyczna dotyczyła utrwalenia terminologii z zakresu rodzajów i gatunków literackich, jak również wymagała przekonania członków zespołu o słuszności swojego zdania-jeśli był one podzielone. Było to zadanie wymagające odpowiedzi PRAWDA/FAŁSZ.Za każde prawidłowo wykonane zadanie grupa otrzymywała punkty.

Podsumowaniem było przejście 12 stacji zadaniowych. Uczniowie mieli 30 sekund na wykonanie każdego zadani, następnie przesuwali się o jedno miejsce dalej do kolejnej stacji i znajdującego się tam polecenia. Była to praca na czas: 12 zadań a każde należało wykonać w 30 sekund odmierzanych stoperem. Następnie uczniowie we współpracy z nauczycielem sprawdzali jakość wykonanych zdań. Prace sprawdzał uczeń, uczniowi, czytając na forum pytanie i poprawną odpowiedź. Korekta ustna należała do nauczyciela. Ta praca indywidualna została oceniona zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania. Wykorzystali zdobytą wiedzę z teorii literatury i sprawdzili swoje umiejętności nabyte podczas lekcji. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą teoretyczną i praktyczną.

Zajęcia warsztatowe o charakterze rozgrywek grupowych miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych  i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania   w zróżnicowanej grupie. Prowadząca zaproponowała inny sposób na naukę.  Głównym celem była integracja i dobra zabawa jako nieodzowne elementy edukacji oraz wskazanie walorów gier dydaktycznych jako metody umożliwiającej realizację celów równocześnie dydaktycznych jak i wychowawczych.

Po odbytych zajęciach została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć. Zachęcono nauczycieli do wykorzystywanie na zajęciach różnych gier dydaktycznych jako narzędzia do rozwijania kreatywności dzieci, wzmacniania poczucia ich bezpieczeństwa oraz nauki przekonywania o swojej racji.

     W zajęciach wzięło udział 3 nauczycieli. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć przybyło 4 nauczycieli. Była to okazja do podzielenia się informacją o wykorzystywanych przez polonistów grach podczas np. omawiania lektur. Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń

 Zobaczmy, jak dzieci uczyły się poprzez zabawę

Danuta Haller i Anna Król

Zapraszamy do obejrzenia filmu z zajęć

Sala lekcyjna. Ławki ułożone w literę U. Uczniowie siedzą przy stolikach. Na środku stoi kobieta i coś mówi.

Rozpoczęcie zajęć, instruktaż nauczycielki
Biała kartka z czarnymi napisami – zadaniami, których jest 18

Karta zadaniowa „Powtórka- rodzaje literackie”
Przy stoliku siedzą uczniowie i układają paski- przyporządkowują utwór do właściwego rodzaju literackiego.

Uczniowie pracują w grupach- wykonują jedno z zadań- przyporządkowują utwór do właściwego rodzaju literackiego.
Nauczyciela daje instruktaż do wykonania kolejnego zadania.
Nauczyciela daje instruktaż do wykonania kolejnego zadania.
Grupa dzieci przy stolikach , piszą.
Podczas wykonywania zadania- Zadania typu Prawda/Fałsz