Lekcja otwarta -NIE przemocy. TAK pomocy !

19 listopada 2024 r. w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego odbyła się lekcja otwarta w klasie VII, która była podsumowaniem kampanii Dzieciństwo bez przemocy. Przygotowano ją we współpracy szkoły z PODN w Wołowie, doradcą metodycznym D. Haller. Zajęcia prowadziła pani Natalia Gałecka- nauczycielka SP w Starym Wołowie wraz z doradcą.

Głównym celem spotkania było propagowanie wśród uczniów właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa. Uczestnicy nabyli umiejętności podejmowania rozsądnych decyzji w sytuacjach stosowania przemocy przez innych oraz zrozumieli potrzebę udzielania pomocy i zajęcia właściwego stanowiska w obronie innych.

Pracowali w trzech grupach. Podczas lekcji w bardzo miłej atmosferze odgrywali scenki do zadań przygotowanych w kopertach i ukrytych na korytarzu szkolnym. Najpierw każda grupa musiała odnaleźć swoja kopertę, a następnie przedstawić scenkę z życia codziennego uczniów, które wymagało korekty postepowania: zamiany niewłaściwego na empatyczne. Następnie malowali plakaty oraz wypowiadali się na tematy związane z agresją i przemocą. Podsumowaniem zajęć było umieszczenie plakatów na korytarzu szkolnym. Po odbytej lekcji przeprowadzono warsztaty merytoryczne na temat Porozumienie bez przemocy. Duży nacisk położono na rolę pracy w parach i zespole czteroosobowym. Wzbogacono warsztat nauczyciela o nowe pomysły podczas wdrażania dzieci do zachowywania zasad bezpieczeństwa oraz empatycznej komunikacji.

W zajęciach otwartych wzięło udział 6 nauczycieli.

Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń.

Przebieg zajęć jest widoczny na filmiku, zapraszamy do obejrzenia.

doradca metodyczny: Danuta Haller

Foto galeria:

  1. Rozpoczęcie zajęć z uczniami klasy VII NIE przemocy. TAK pomocy.
Sala lekcyjna. Prowadzące zajęcia przedstawiają cele  spotkania.

2. Czym jest przemoc, a czym agresja?- ćwiczenie. Przejawy agresji i przemocy.

Sala lekcyjna. Prowadzące kobiety rozmawiają z uczestnikami.

3. Czym jest przemoc, a czym agresja?- ćwiczenie. Przejawy agresji i przemocy.

Sala lekcyjna. Prowadząca kobieta rozmawia z uczestnikami.

4. Zajęcia z uczniami klasy IV NIE przemocy. TAK pomocy.

Sala lekcyjna. Uczniowie podczas pracy w grupach.

5. Zajęcia z uczniami – malowanie plakatu NIE przemocy. TAK pomocy.

Sala lekcyjna. Uczniowie podczas pracy w grupach.

6. Zajęcia z uczniami malowanie plakatu NIE przemocy. TAKpomocy.

Sala lekcyjna. Uczniowie podczas pracy w grupach.

7. Odgrywanie scenek opisanych w znalezionych kopertach Jakbyś się zachował, gdyby…

Sala lekcyjna. Obok siebie stoją trzej chłopcy i jedna dziewczynka. Chłopiec ma w ręku kopertę.

8. Prezentacja plakatu w wykonaniu jednej z grup NIE przemocy. TAK pomocy.

Sala lekcyjna. Uczniowie prezentują swój plakat

9. Uczestnicy podczas prezentacji Czym jest przemoc, a czym agresja?

Sala lekcyjna. Na krzesełkach siedzą dzieci oraz dorośli.

10. Podsumowanie lekcji- Czy zrealizowaliśmy założone cele?

Tablica z białą kartką, na której są na kolorowo zapisane cele spotkania.

11. Wypowiedź gościa – nauczyciela z CKZiU w Wołowieewaluacja zajęć.

Sala lekcyjna. Obok siebie stoją dwie kobiety