WARSZTATY -Nie przemocy, TAK POMOCY!- komunikacja bez przemocy- czyli jak budować relacje w domu i w szkole, zamiast niszczyć ?

Czy mogłabyś mi łaskawie odpisywać na smsy?
Piata kawa???Chcesz, żeby wysiadło ci serce????Jesteś bezmyślny!!

            A MOŻE LEPIEJ POWIEDZIEC JAK ŻYRAFA…

Jestem zdenerwowana, bo kolejny raz w tym tygodniu nie odpisałaś mi na smsa.
Jestem zaniepokojona, gdy wiedzę, że pijesz dziś już piąta kawę.     

                   

19 listopada 2024 r. w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego odbyły się warsztaty merytoryczne na temat Porozumienie bez Przemocy, będące podsumowaniem kampanii Dzieciństwo bez przemocy. Wzięło w nich udział16 nauczycieli.

Przygotowano je we współpracy szkoły z PODN w Wołowie, doradcą metodycznym

D. Haller. Zajęcia prowadziła D. Haller wraz z nauczycielkami szkoły: panią Natalią Gałecką i panią Magdaleną Ślebodą, które są na ścieżce awansu zawodowego.

Prowadzące spotkanie skupiły się na empatycznej komunikacji, dlatego wskazały na zasadnicze różnice pomiędzy językiem żyrafy a agresywnym językiem szakala.

Przypomniano nauczycielom, że Porozumienie bez Przemocy (NVC) jest koncepcją opracowaną przez Marshalla Rosenberga. To filozofia życia, która zakłada głębokie zrozumienie i empatię jako fundamenty relacji międzyludzkich. Jest to podejście, które pozwala słuchać i mówić z otwartością, nawet w sytuacjach konfliktowych.

Nauczyciel może zastosować NVC, aby porozmawiać z uczniem, który sprawia problemy w klasie. Może zacząć od opisania konkretnych zachowań ucznia (Obserwacja), wyrazić zaniepokojenie lub smutek (Uczucia), podkreślić potrzebę utrzymania spokojnego i sprzyjającego nauki środowiska w klasie (Potrzeby) i poprosić ucznia o współpracę  w utrzymaniu tego środowiska (Prośby).

Każdy uczestnik dzisiejszego spotkania zabrał ze sobą przesłanie, że empatyczne słuchanie to rozumienie bez oceniania, osądzania czy dawania rad.

Nauczyciele otrzymali materiał merytoryczny oraz prezentację, z którą zapoznają  rodziców podczas zebrań.

Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń.

 

doradca metodyczny: Danuta Haller

Foto galeria:

  1. Prowadzące szkolenie przedstawiają cele.?
Sala lekcyjna. Prowadzące zajęcia przedstawiają informacje na temat szkolenia.

2. Nauczyciele podczas warsztatów merytorycznych Nie przemocy, TAK POMOCY!- komunikacja bez przemocy- czyli jak budować relacje w domu i w szkole, zamiast niszczyć.

Sala lekcyjna. Prowadzące kobiety rozmawiają z uczestnikami.

3. Nauczyciele podczas warsztatów Język żyrafi a język szakala- różnice.

Sala lekcyjna. Prowadzące zajęcia przedstawiają informacje.

4. Prowadzące – wykorzystując prezentację rozpoczynają dyskusję na temat: Czym jest przemoc słowna?

Sala lekcyjna. Dwie kobiety stoją i cos mówią.

5. Nauczyciele podczas warsztatów.

Sala lekcyjna. Uczestnicy.

6. Nauczyciele podczas warsztatów.

Sala lekcyjna. Uczestnicy coś piszą.

7. Prowadzące – ewaluacja.

Sala lekcyjna. Prowadzące zajęcia stoją i rozmawiają.