LEKCJA OTWARTA-STOP hejtowi i mowie nienawiści !

24 kwietnia 2025 r. w Szkole Podstawowej w Wińsku odbyła się lekcja otwarta w klasie VII z cyklu Bezpieczeństwo w szkole i w sieci. Przygotowano ją we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie, doradcami metodycznymi D. Haller i R. Kmicińską, które prowadziły zajęcia.

Podczas lekcji propagowano właściwe zachowanie się w szkolnej rzeczywistości oraz w internecie, poszanowanie godności drugiego człowieka. Uczniowie nabyli umiejętności radzenia sobie z problemem hejtu. Prowadzące pokazały dzieciom dobre strony sieci, jak również zwróciły uwagę na zagrożenia czyhające na jej użytkowników. Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było zapoznanie z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z sieci oraz wdrażanie do zachowywania zasad bezpieczeństwa pracy w sieci.

Wzbogacono warsztat nauczyciela o nowe pomysły podczas wdrażania dzieci do zachowywania zasad bezpieczeństwa.  Zaznajomiono uczniów ze zjawiskiem mowy nienawiści i hejtu oraz uświadomiono emocjonalne, społeczne i prawne skutki posługiwania się językiem wrogości. Uczestników zaznajomiono ze sposobami obrony i reagowania na mowę nienawiści. Prowadzące przedstawiły dzieciom 10 zasad netykiety, które zinterpretowano z uczestnikami spotkania.

      Po odbytej lekcji przeprowadzono warsztaty merytoryczne wzbogacające warsztat pracy wychowawcy Analiza wypowiedzi pod kątem kultury języka i zabarwienia emocjonalnego. Alternatywne, twórcze i wartościowe sposoby spędzania wolnego czasu, podczas których wraz z wychowawcą oraz nauczycielami zwrócono uwagę na aktywizowanie uczniów, samodzielność wykonywanej pracy oraz zaangażowanie. W zajęciach otwartych wzięło udział 4 nauczycieli, w warsztatach merytorycznych 5 nauczycieli.

Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń.

 doradcy metodycy metodyczni: Danutą Haller i Regina Kmicińska

  1. Omówienie problematyki hejtu i jego negatywnych skutków. Przykłady hejtu. Zasady netykiety. Sposoby radzenia sobie z hejtem.
Sala lekcyjna. Przed uczniami prowadzące, za nimi na ekranie prezentacja. Uczniowie wykonują ćwiczenia. W sali obecni są dorośli uczestnicy lekcji.