Każda szkoła musi być otwarta na kontakt z rodzicami. O konieczności współpracy szkoły z rodzicami mówią podstawowe akty prawa oświatowego. Praktyka i codzienne życie środowiska szkolnego pokazują, że nie ma dobrej szkoły bez dobrej współpracy z rodzicami.
Dobra współpraca nauczyciela z rodzicami zapobiega wielu niepożądanym zachowaniom uczniów w szkole i poza nią. Kiedy jednak te zachowania wystąpią współpraca z rodzicami pomaga nauczycielowi w zrozumieniu tego, co dzieje się z uczniem oraz umożliwia udzielenie mu skutecznej pomocy.
Naprzeciw potrzebom nauczycieli jak współpracować z rodzicami, Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badania pod hasłem: „Szkoła – rodzice – społeczność lokalna”, dotyczące uwarunkowań efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów i wydał bezpłatny Poradnik autorstwa Kamilii Hernik i Karoliny Malinowskiej „Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów”.
Poradnik składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy szeroko rozumianej współpracy z rodzicami uczniów i kierowana jest zarówno do nauczycieli, jak i do dyrektorów szkół. Druga część poradnika, w którym szkoła jest ujmowana jako element szerszego otoczenia społecznego, jest skierowana głównie do dyrektorów szkół, gdyż to oni w największym stopniu kształtują kulturę organizacyjną szkoły. Rekomendacje i wskazówki prezentowane w poradniku są głęboko zakotwiczone w praktyce – bazują na doświadczeniach badanych przez IBE szkół.
Poradnik „Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów” znajduje się pod adresem:
Broszura: https://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-broszura-wspolpraca-rodzice-spolecznosc.pdf
Informacja: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Brzegu Dolnym