Na badanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej:
- Dziecko musi być zdrowe (bez gorączki, kataru, kaszlu, nie w trakcie leczenia lekami zaburzającymi prawidłowe odbieranie rzeczywistości, silnie zaburzającymi koncentrację uwagi).
Jeśli dziecko jest chore lub z jakichś innych powodów nie może być badane w danym dniu, rodzic informuje o tym poradnię i termin badań zastanie wyznaczony ponownie. W przypadku, gdy w opinii diagnosty dziecko jest chore w stopniu uniemożliwiającym kontynuację badania, diagnoza zostanie przerwana, a rodzicom będzie proponowany późniejszy termin wizyty.
Zaleca się również przełożenie badań funkcji poznawczych, wiedzy szkolnej w momencie przeżywanie przez dziecko silnych trudności emocjonalnych (stany depresyjne, śmierć kogoś bliskiego) – wtedy lepiej umówić się na konsultację z psychologiem i pomóc dziecku w jego aktualnym stanie psychicznym.
- Dziecko powinno być wypoczęte (odpowiednia ilość snu w dniu poprzedzającym wizytą w poradni), po posiłku lub z przygotowanym prowiantem (jedzenie, picie), którą może zjeść w przerwie pomiędzy badaniami.
- Dziecko musi być zaopatrzone w przybory, których potrzebuje do normalnego funkcjonowania np. okulary. Jest to bardzo ważne, ponieważ wiele z poleceń jest uzależnionych od tego, czy dziecko prawidłowo odbiera otoczenie za pomocą zmysłów.
WIZYTA W PORADNI
- Termin wizyty w Poradni mogą ustalić: rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń, telefonicznie lub osobiście w sekretariacie poradni. Nie jest wymagane skierowanie od lekarza lub ze szkoły, wizyty są bezpłatne (obowiązuje rejonizacja zgodna
z adresem szkoły, do której uczęszcza uczeń). Jednorazowa wizyta może trwać do 3 godzin. - Pierwsza wizyta w poradni odbywa się bez dziecka. Przeprowadzany jest wywiad wstępny z rodzicem, precyzowany jest problem, z którym zgłasza się rodzic, oraz dalszy proces diagnostyczny. Rodzic wypełnia wniosek o wykonanie badań (niezbędny jest PESEL dziecka).
- Bardzo prosimy o przygotowanie na pierwszą wizytę diagnostyczną następującego pakietu dokumentów:
- cała dokumentacja medyczna dziecka, książeczki zdrowia, wypisów ze szpitala, informacji na temat dotychczasowego leczenia, ksera dotychczasowych historii choroby, wyników badań dodatkowych.
- dotychczasowa dokumentacja psychologiczna (wyniki liczbowe testów, ewentualnie ksero arkusza odpowiedzi wykonanych testów potwierdzone przez psychologa wykonującego badanie).
- Opinii nauczycieli na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu, szkole,
- Wytwory pracy dziecka: zeszyty, karty pracy, rysunki. W przypadku problemów w zakresie pisania zeszyty dyktand.
JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO WIZYTY W PORADNI (DLA RODZICA/OPIEKUNA):
- Wyjaśnij, na poziomie stosownym do wieku, zasadności wizyty w poradni. Lepiej, żeby dziecko usłyszało np. „Chcę znaleźć sposób, żeby było Ci łatwiej się uczyć matematyki, a dzięki tym badaniom dowiemy się jak to zrobić”, niż żeby przyszło na badanie przestraszone, pełne niepewności i fantazji na temat tego, co się będzie działo.
- Uspokój, wytłumacz procedurę badania (że np. będzie rozmawiało z psychologiem, robiło różne ćwiczenia, może opowiedzieć o swoich kłopotach).
- Zapewnij, że będziesz z nim w poradni, że w razie potrzeby będziesz czekać na korytarzu, że będzie mogło zwrócić się do Ciebie po pomoc w razie potrzeby.
- Podkreśl, że wizyta ma pomóc w zrozumieniu trudności, jakie aktualnie przeżywa, a nie być egzaminem, którego warto się bać, że może znaleźć tam wsparcie, ale też spędzić miło czas.
Opracowali: pracownicy PPP Wołów