W dniu 5 marca 2025 r. uczniowie klasy I – IV, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Brzegu Dolnym wzięli udział w lekcji otwartej oraz warsztatach pt. „Dotknąć niepełnosprawności”. Prowadzącymi zajęcia były: Krystyna Lipiec, Małgorzata Kostrzewska oraz Marta Lewandowska – nauczycielki współorganizujące kształcenie integracyjne w w/w placówce. Doradcami metodycznymi nadzorującymi wydarzenie z ramienia Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie były: Dagmara Głuszczyńska oraz Regina Kmicińska. W trakcie lekcji otwartej udział wzięło 10 nauczycieli, w części warsztatowej 9.
Głównym celem warsztatów było zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, uwrażliwienie ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz akceptowanie różnorodności. Podczas zajęć dzieci uświadomiły sobie, w jakie nieprawdziwe stereotypy na temat niepełnosprawności nie powinny wierzyć, zaspokoiły ciekawość i poznały odpowiedzi na pytania, na które dorośli nie zawsze wiedzą jak odpowiedzieć. Najważniejszym przesłaniem warsztatów było ukazanie dzieciom, że osoby z różnymi niepełnosprawnościami mają podobne potrzeby, cele i marzenia jak osoby pełnosprawne i żyją tak jak inni – uczą się w szkołach, pracują, uprawiają sporty, mają zainteresowania i pasje.
W trakcie zajęć dzieci dowiedziały się:
- co oznacza pojęcie „osoba z niepełnosprawnością”, wyjaśnienie grupie, że osoba z niepełnosprawnością, to osoba, która może mieć kłopoty z: poruszaniem się, samodzielnością, wzrokiem, słuchem, mową, rozumieniem sytuacji
- jakie są rodzaje niepełnosprawności
- z jakich pomocy korzystają osoby z niepełnosprawnościami
- w jak sposób porozumiewają się osoby z niepełnosprawnością
- w jaki sposób należy zachowywać się wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami
W trakcie zajęć dzieci mogły „wczuć się” w sytuację osób z niepełnosprawnością, a tym samym doświadczyć barier, które napotykają w codziennym życiu.
- Bycie w roli osoby niewidomej i przewodnika: – przeprowadzenie po określonej trasie (dziecko prowadzące udzielało instrukcji słownych i łagodnymi ruchami przeprowadzało osobę niepełnosprawną między przeszkodami)
Pytania :
-Czy łatwo być przewodnikiem ?
-Czy czułeś się odpowiedzialny za osobę, którą prowadziłeś ?
-Czy łatwo poruszać się nie widząc ?
-Czy czegoś się bałeś ?
-Czy czułeś się bezpieczny ?
- Bycie w roli osoby niesłyszącej – za pomocą mimiki i gestów przekazanie różnych informacji, np.:
Jestem szczęśliwy, dostałem prezent
Jestem zły, boli mnie ząb
Podoba mi się ta zabawka
Spieszę się
Pytania :
do szkoły
-Czy łatwo przekazać informacje tylko przy pomocy mimiki i gestów ?
-Jakie informacje najtrudniej przekazać ?
-Jak porozumieć się z osobą niesłyszącą ?
- Bycie w roli osoby z niepełnosprawnością ruchową – przejście określonego odcinka przy użyciu kul ortopedycznych oraz z wykorzystanie wózka inwalidzkiego. Określanie napotkanych barier architektonicznych oraz wymyślanie sposobów wprowadzenia udogodnień dla osób poruszających się na wózku.
Podczas warsztatów wykorzystano i szczegółowo omówiono następujące materiały:
- Film edukacyjny „ Osoby z niepełnosprawnością”
- Opowiadanie Diany Hsu „Smok Josh” poszerzającą wiedzę na temat tolerancji oraz zaszczepienie zrozumienia i sympatii dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności
Zajęcia dostosowane były do wieku oraz zdolności poznawczych uczestników w tym także dzieci
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Marta Lewandowska
Krystyna Lipiec
Małgorzata Kostrzewska-
nauczycielki współorganizujące kształcenie
Regina Kmicińska, Dagmara Głuszczyńska
doradcy metodyczni w PCE i PPP w Wołowie.
Foto galeria:
Zajęcia warsztatowe Dotknąć niepełnosprawności.
