DOTKNĄĆ NIEPEŁNOSPRAWMOŚCI warsztatowe dla kl.1-4

W dniu 5 marca 2025 r. uczniowie klasy I – IV,  Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2  w Brzegu Dolnym wzięli udział w lekcji otwartej oraz warsztatach pt. „Dotknąć niepełnosprawności”. Prowadzącymi zajęcia były: Krystyna Lipiec, Małgorzata Kostrzewska oraz Marta Lewandowska – nauczycielki współorganizujące kształcenie integracyjne w w/w placówce. Doradcami metodycznymi nadzorującymi wydarzenie z ramienia Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wołowie były: Dagmara Głuszczyńska oraz Regina Kmicińska. W trakcie lekcji otwartej udział wzięło 10 nauczycieli, w części warsztatowej 9.  

Głównym celem warsztatów było zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, uwrażliwienie ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz akceptowanie różnorodności. Podczas zajęć dzieci uświadomiły sobie, w jakie nieprawdziwe stereotypy na temat niepełnosprawności nie powinny wierzyć, zaspokoiły ciekawość i poznały odpowiedzi na pytania, na które dorośli nie zawsze wiedzą jak odpowiedzieć. Najważniejszym przesłaniem warsztatów było ukazanie dzieciom, że osoby z różnymi niepełnosprawnościami mają podobne potrzeby, cele i marzenia jak osoby pełnosprawne i żyją tak jak inni – uczą się w szkołach, pracują, uprawiają sporty, mają zainteresowania i pasje.

W trakcie zajęć dzieci dowiedziały się:

  • co oznacza pojęcie „osoba z niepełnosprawnością”, wyjaśnienie grupie, że osoba z niepełnosprawnością, to osoba, która może mieć kłopoty z: poruszaniem się,  samodzielnością, wzrokiem, słuchem, mową, rozumieniem sytuacji
  • jakie są rodzaje niepełnosprawności
  • z jakich pomocy korzystają osoby z niepełnosprawnościami
  • w jak sposób  porozumiewają się osoby z niepełnosprawnością
  • w jaki sposób należy zachowywać się wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami

W trakcie zajęć dzieci mogły „wczuć się” w sytuację osób z niepełnosprawnością, a tym samym doświadczyć barier, które napotykają w codziennym życiu.

  • Bycie w roli osoby niewidomej i przewodnika: – przeprowadzenie po określonej trasie (dziecko prowadzące udzielało instrukcji słownych i łagodnymi ruchami przeprowadzało osobę niepełnosprawną między przeszkodami)

Pytania :

-Czy łatwo być przewodnikiem ?

-Czy czułeś się odpowiedzialny za osobę, którą prowadziłeś ?

-Czy łatwo poruszać się nie widząc ?

-Czy czegoś się bałeś ?

-Czy czułeś się bezpieczny ?

  • Bycie w roli osoby niesłyszącej  –  za pomocą mimiki i gestów przekazanie różnych informacji,  np.: 

Jestem szczęśliwy, dostałem prezent

Jestem zły, boli mnie ząb

Podoba mi się ta zabawka

Spieszę się 

Pytania :

do szkoły

-Czy łatwo przekazać informacje tylko przy pomocy mimiki i gestów ?

-Jakie informacje najtrudniej przekazać ?

-Jak porozumieć się z osobą niesłyszącą ?

  • Bycie w roli osoby z niepełnosprawnością ruchową – przejście określonego odcinka przy użyciu kul ortopedycznych oraz z wykorzystanie wózka inwalidzkiego. Określanie napotkanych barier architektonicznych oraz wymyślanie sposobów wprowadzenia udogodnień dla osób poruszających się na wózku.

Podczas warsztatów wykorzystano i szczegółowo omówiono następujące materiały:

  • Film edukacyjny „ Osoby z niepełnosprawnością”
  • Opowiadanie Diany Hsu „Smok Josh” poszerzającą wiedzę na temat tolerancji oraz zaszczepienie zrozumienia i sympatii dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności

Zajęcia dostosowane były do wieku oraz zdolności poznawczych uczestników w tym także dzieci
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Marta Lewandowska
Krystyna Lipiec
Małgorzata Kostrzewska-
nauczycielki współorganizujące kształcenie

Regina Kmicińska, Dagmara Głuszczyńska
doradcy metodyczni w PCE i PPP w Wołowie.

Foto galeria:

Zajęcia warsztatowe Dotknąć niepełnosprawności.

Obraz przedstawia uczniów, którzy maja zasłonięte oczy i poruszających się po pokoju z licznymi przeszkodami, uczniów próbujących chodzić o kulach i poruszających si na wózku dla niepełnosprawnych. Dwie dziewczynki próbują odczytać tekst zapisanym alfabetem Braillea.