
Zajęcia dotyczące bezpiecznego poruszania się w Internecie, które odbyły się w: Szkole Podstawowej nr 2 Wołowie, Szkole Podstawowej nr 1 w Brzegu Dolnym oraz w Szkole Podstawowej w Krzelowie miały na celu nie tylko edukację uczniów na temat cyberprzemocy, ale również rozwijanie umiejętności interpersonalnych i społecznych. Uczniowie z trzech szkół podstawowych mieli okazję nauczyć się, jak rozpoznawać i reagować na zjawiska związane z cyberprzemocą, co jest niezwykle ważne w dzisiejszym świecie, gdzie Internet odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu młodych ludzi.
Podczas zajęć uczniowie pracowali w grupach, co pozwoliło im na naukę efektywnej współpracy oraz wyrażania swoich opinii w sposób konstruktywny. Dzięki ćwiczeniom praktycznym mogli nauczyć się podejmowania działań w sytuacjach problemowych, co sprzyja rozwijaniu umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Przygotowane przez p. Reginę Kmicińską i p. Danutę Haller materiały oraz metody pracy były dostosowane do wieku uczestników, co umożliwiło przyswojenie wiedzy w atrakcyjny sposób. Udział około 100 uczniów w tych zajęciach świadczy o zainteresowaniu tematem i potrzebie ciągłej edukacji w zakresie bezpieczeństwa w Internecie.
Na czas trwania gry uczniowie stawali się szkolnymi detektywami, którzy musieli wytropić „żartownisia”, który sporo namieszał w ich ocenach. I jak to bywa w esape roomach nic nie jest oczywiste, chociaż z pozoru zadanie wydaje się łatwe. Brzmi jak świetna zabawa! Oczywiście, bo to była dobra zabawa z rywalizacją i stosowaniem zasad fair play. Takie interaktywne podejście do nauki, w którym uczniowie musieli używać różnych umiejętności, aby rozwiązać zagadki, jest bardzo angażujące i rozwijające. Uczniowie nie tylko uczyli się poprzez zabawę, ale także rozwijali umiejętności krytycznego myślenia, współpracy i komunikacji. Zadania związane z anagramami czy odszyfrowywaniem kodów wymagały kreatywności i logicznego myślenia, a matematyczne wyzwania uczą praktycznego zastosowania wiedzy. Wykorzystanie mapy i znajomości alfabetu dodało dodatkowego wymiaru do gry, co sprawiało, że uczniowie musieli być czujni i uważni na szczegóły. Aby detektywni mogli rozpocząć swoje śledztwo musieli odpowiedzieć na szereg pytań ukrytych w grze Bezpieczny Internet. Pytania dotyczące Bezpiecznego Internetu są szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, kiedy młodzież spędza dużo czasu online. Uświadamianie ich na temat bezpieczeństwa w sieci to kluczowy element edukacji, który pomoże im podejmować świadome decyzje w przyszłości.
Finał z poszukiwaniem szyfru do kłódki, która otwierała kuferek z nagrodą dostarczył uczniom wielu emocji. We wszystkich szkołach zwycięskimi drużynami okazały się drużyny dziewcząt, chociaż chłopcy „deptali im po piętach” i do chwili rozszyfrowani kodu dzieliły czasami tylko sekundy. Jak widać, rywalizacja między dziewczętami, a chłopcami była naprawdę zacięta! Ciekawe, jakie były kluczowe momenty tej rywalizacji i co przyczyniło się do sukcesu drużyn dziewcząt. Jakie taktyki zastosowały, aby zdobyć przewagę. Może to ich determinacja, strategia, a może po prostu świetna współpraca? Chłopcy, z kolei, z pewnością dali z siebie wszystko, aby nie dać się wyprzedzić. Tego rodzaju zadania nie tylko rozwijają umiejętności współpracy i myślenia logicznego, ale i dodają wartości takim wydarzeniom.
Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom, którzy włączyli się we wspólną zabawę, a przede wszystkim uczniom, którzy dzielnie wykonywali zadania i poszukiwali kolejnych wskazówek. Wielkie gratulacje kierujemy do zwycięskich drużyn, które wykazały się nie tylko sprawną pracą grypową, ale przede wszystkim logicznym myśleniem, spostrzegawczością i znajomością zasad bezpieczeństwa w Internecie.
Zapraszamy do obejrzenia krótkich fotorelacji
Regina Kmicińska
doradca nauczania przedmiotów przyrodniczych
Danuta Haller
doradca nauczania języka polskiego
Escape room Afera w sieci w Szkole Podstawowej nr 1 w Brzegu Dolnym

Escape room Afera w sieci w Szkole Podstawowej nr 2 w Wołowie.

Escape room Afera w sieci w Szkole Podstawowej w Krzelowie.
