Szanowni Państwo
Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie zaprasza dyrektorów, wicedyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, placówek gminnych i powiatowych z terenu powiatu wołowskiego na szkolenie:
Ocena funkcjonalna jako punkt wyjścia do wdrażania wsparcia
w przedszkolu i szkole z perspektywy zarządzania placówką.
Cele ogólne:
- przygotowanie uczestników szkolenia do wdrażania oceny funkcjonalnej w szkole z punktu zarządczego.
Cele szczegółowe (operacyjne)
- uczestnicy/uczestniczki znają założenia procesu Oceny Funkcjonalnej;
- uczestnicy/uczestniczki znają zasady prowadzenia i dokumentowania oceny funkcjonalnej dzieci oraz osób uczących się, dla których OF prowadzona jest pierwszy lub kolejny raz (dwie ścieżki OF);
- uczestnicy/uczestniczki rozumieją i są gotowi do wykorzystania oceny funkcjonalnej w projektowaniu wsparcia dla dzieci i osób uczących się (poziomy wsparcia);
- uczestnicy/uczestniczki potrafią organizować współpracę specjalistów/specjalistek zatrudnionych w szkole (w ramach zespołów szkolnych) oraz w podmiotach zewnętrznych (w szczególności Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych, Specjalistycznych Centrach Wspierania Edukacji Włączającej).
Szczegółowy przebieg szkolenia:
Część pierwsza (1 godzina)
- Wprowadzenie do Oceny Funkcjonalnej:
- Model Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności
i Zdrowia (ICF). - Szkolna Ocena Funkcjonalna i jej miejsce w systemie OF.
- standardy Szkolnej Oceny Funkcjonalnej.
- Model Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności
- Prezentacja narzędzi i procedury OF:
- Skrining małego dziecka, Arkusz Obserwacji Ucznia (AOU) i Formularz Konsultacji Zespołowych (FKZ) – ich znaczenie w OF.
- Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej – omówienie wersji i procedury stosowania.
Część druga (1 godzina)
- Wykorzystanie oceny funkcjonalnej w projektowaniu wsparcia dla osób uczących się:
- Koncepcja trzech poziomów wsparcia dla osób uczących się:
- poziom 1. Wsparcie w trakcie bieżącej pracy z uczniem,
- poziom 2. Wsparcie dodatkowe,
- poziom 3. Wsparcie specjalistyczne.
- Rola i zadania dyrektora placówki w procesie oceny funkcjonalnej:
Część trzecia (1 godzina)
- Współpraca wewnątrzsektorowa i międzysektorowa w zakresie procesu oceny funkcjonalnej, (w tym planowania i realizowania wsparcia) dla osób uczących się:
- Współpraca specjalistów/specjalistek w szkole,
- Współpraca z JST, PPP, SCWEW.
Zasoby edukacyjne (bibliografia i netografia do poszczególnych modułów)
- Domagała-Zyśk E. (2023). Obserwacja funkcjonalna w modelu Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. W: Chałas K. Buk-Cegiełka M. Funkcjonowanie szkoły I jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych – teoria, badania, projektowanie zmian. Tom II., s. 73-82. ISBN 978-83-7847-882-9
- Domagała-Zyśk E., Mariańczyk K., Chrzanowska I., Czarnocka M., Jachimczak B., Olempska-Wysocka M., Otrębski W., Papuda-Dolińska B., Pawlak K., Podgórska-Jachnik D. (2022). Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Lublin: Wydawnictwo KUL. ss.124. ISBN 978-83-8288-068-7
- Domagała-Zyśk, E., Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Bieńkowska, K.I. (2023). Nauczycielska ocena rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. TROS-KA-1. Warszawa: ORE. ss. 79 ISBN 978-83-67366-35-9 https://hdl.handle.net/20.500.12153/6380
- Domagała-Zyśk, E., Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Bieńkowska, K.I. (2023). Ocena funkcjonalna rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. TROS-KA-1. Warszawa: ORE. https://hdl.handle.net/20.500.12153/6381
- Gajdzica Z., Widawska E., Byra S., Domagała-Zyśk E., Jachimczak B., Piotrowicz R., Neroj E. (2024). Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego – założenia, pomiar, zastosowanie. AT Wydawnictwo, Kraków
- Gajdzica Z., Widawska E., Jachimczak B. (2023). Współpraca wewnątrz- i międzysektorowa jako element wsparcia edukacji włączającej. Forum Nauk Społecznych 2/2024, UWM Olsztyn
- Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D. (2024). Functional assessment in teacher’s experiences in the specialist Inclusive Education Support Centers. Research report. Lubelski Rocznik Pedagogiczny Vol. 43 \(2024\), nr 1
- Jachimczak, B., Podgórska-Jachnik, D., Tomaszewska A. (2023). Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą, Łódź, Wydawnictwo UŁ, https://www.press.uni.lodz.pl/index.php/wul/catalog/view/206/793/390
- Jachimczak B. (2019), Nauczyciel w edukacji włączającej, w Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa, s. 138-158
- Jachimczak B. (2021), Edukacja włączająca w kontekstach szkolnych i społecznych w czasach niepewności, „Pedagogika Społeczna Nova” t. 1, nr 2, DOI: 10.14746/psn.2021.2.0
- Otrębski W., Mariańczyk K., Amilkiewicz-Marek A., Bieńkowska K.I., Domagała-Zyśk E., Kostrubiec-Wojtachnio B., Papuda-Dolińska B., Pisula E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. Lublin: Wydawnictwo KUL ss.239, ISBN 978-83-8288-055-7
- Widawska E., Jachimczak B., Gajdzica Z. (2023): Budowanie modelowych rozwiązań wsparcia Międzysektorowego na poziomie lokalnym W: Walkiewicz- Krutak M. (red.) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodzin (24-35), Warszawa: Wydawnictwo APS, MEN.
Prowadząca: dr hab. prof. ucz. Beata Jachimczak – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki korekcyjnej oraz wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pedagog w zakresie nauczania początkowego. Zainteresowania naukowe skoncentrowane na problematyce ucznia ze SPE oraz na zagadnieniach polityki oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki, wsparcia
i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca, grupy zróżnicowane). Ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych i MEiN ds. edukacji włączającej. Od 2019 roku zaangażowana w projekty: Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW); wdrażania założeń i narzędzi do oceny funkcjonalnej w szkołach; budowania wsparcia międzysektorowego w powiatach dla dzieci, uczniów i ich rodzin; szkolenia kadr w zakresie edukacji włączającej. Autorka licznych publikacji, miedzy innymi: Dydaktyczne
i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (Z badań uczniów klas III szkół podstawowych), Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2011; Społeczno – edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych. Studium empiryczne z regionu łódzkiego, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2011; Grupy zróżnicowane w edukacji, z perspektywy pedagogiki
i pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2021 (redakcja naukowa)
Adresaci: dyrektorzy, wicedyrektorzy przedszkoli, dyrektorzy wszystkich typów szkół
i placówek oświatowych, osoby zainteresowane tematyką szkolenia.
Sposoby realizacji: szkolenie w formie online
Miejsce spotkania: platforma Jitsi Meet
Termin: 12.05.2025 r. godz. 12.00 – 15.00
Koszt szkolenia: 150 zł/osoba (realizacja możliwa pod warunkiem zebrania się grupy min. 15 osób)
Cena obejmuje:
- imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia
- pakiet materiałów merytorycznych w formie elektronicznej
- przeprowadzenie szkolenia
- wynagrodzenie trenera
- ewaluacja szkolenia
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest wypełnienie formularza elektronicznego na formę doskonalenia, który znajduje się na stronie www.wolowpce.pl w zakładce formularze zgłoszeniowe (Indywidualne na szkolenie PŁATNE) najpóźniej do 08.05.2025 r.
Serdecznie zapraszamy
Specjalista ds. koordynacji Dyrektor
i organizacji szkoleń mgr Krystyna Adaśko
mgr Katarzyna Juszczak