19.04. 2021 r. w Szkole Podstawowej nr 1 im. Powstańców Śląskich w Wołowie odbyła się otwarta lekcja języka polskiego w klasie V na platformie ZOOm, będącą realizacją lektury Opowieści z Narni, Lew, Czarownica i stara szafa S.C. Lewisa.
Podczas zajęć uczniowie rozmawiali o dwóch światach szafą oddzielonych.
Wykazali się znajomością treść lektury Opowieści z Narnii; wyrażali swoje wrażenia na temat przeczytanego tekstu; porządkowali wydarzenia, o których jest mowa w książce. Wszyscy uczniowie, a było ich 23, aktywnie uczestniczyli w lekcji dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, opowiadali o wydarzeniach; określali czas i miejsce wydarzeń.
Zajęcia odbyły się we współpracy Szkoły Podstawowej nr 1 w Wołowie z Powiatowym Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołowie. Podczas zajęć, które prowadziła polonistka – pani Anna Bartosiak- uczniowie byli aktywizowani pytaniami kluczowymi i chętnie udzielali na nie odpowiedzi. Podczas lekcji było dużo zadań aktywizujących dzieci. Nauczyciel uzupełniał wypowiedzi uczestników. Widać, że uczniowie znają formy i metody pracy stosowane przez nauczyciela, gdyż nie potrzebują instruktaży i pracują np. „koperta z pytaniami”. Na początku lekcji został jasno sprecyzowany cel.
Podczas zajęć nauczycielka prezentowała potrzebny do realizacji fragment filmu Opowieści z Narnii.. Polonistka na bieżąco uzupełniała i nagradzała uczniów pochwałami. W toku lekcji nie trudno było zauważyć się elementy oceniania kształtującego, nauczyciel kierował zawsze do uczniów informację zwrotną, sugerował i naprowadzał.
Podczas zajęć byli również obecni nauczyciele z innych placówek – 5 osób oraz zaproszeni, chętni rodzice uczniów klasy V. Atmosfera panująca podczas zajęć pokazała, że w grupie panują dobre relacje między uczniami i nauczycielem, wzajemna życzliwość i zrozumienie.
Obecni na zajęciach nauczyciele pod koniec wyrazili na forum swoją opinię o formach i metodach pracy oraz ciekawym pomyśle na lekcje z lekturą. Byli wdzięczni za podzielenie się ciekawym warsztatem pracy nauczyciela.
doradca metodyczny nauczania języka polskiego – Danuta Haller
Foto galeria:
- Przywitanie uczestników
2. Kadr z filmu „Opowieści z Narnii”
3. Kadr z filmu „Opowieści z Narnii”
4. Przedstawienie tematu lekcji.
5. Pytania kluczowe i ćwiczenie aktywizujące.
6. Dwa czasy zdarzeń w lekturze.
7. Zabawa rekwizytami.
8. Symboliczna latarnia w Narnii- początek i koniec.
9. Prezentacja wypowiedzi ucznia na forum.