16 lutego 2022 roku w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Starym Wołowie odbyła się hybrydowa lekcja otwarta. Została przygotowana we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych
Zajęcia zostały przeprowadzone stacjonarnie z uczniami klasy IV oraz online z uczniami klasy V. Podczas zajęć zostały wykorzystane elementy treningu zastępowania agresji metodą
A. Goldsteina. Uczniowie obejrzeli prezentacje oraz aktywnymi metodami zostali zaktywizowani do udzielania odpowiedzi na pytania prowadzących zostały zaprezentowane i omówione zasady netykiety oraz przykazania dla internautów. Powyższe dokumenty uczniowie otrzymali jako załączniki do swojej dyspozycji. Na podstawie umiejętności nabytych podczas lekcji uczniowie mają wykonać tematyczną mapę myśli, która „weźmie udział” w konkursie międzyszkolnym dla tych uczniów, którzy wezmą udział w lekcjach otwartych organizowanych w macierzystych szkołach. Każdy uczestnik sporządzi notatkę graficzną w dowolnej technice, będącą ilustracja jednej zasady netykiety
Podczas zajęć propagowano wśród uczniów właściwe zachowanie się w internecie i poszanowanie godności drugiego człowieka.
Uczniowie nabyli umiejętności radzenia sobie z problemem hejtu. Prowadzące pokazały dobre strony sieci, zapoznały uczniów z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z sieci oraz wdrożyły dzieci do zachowywania zasad bezpieczeństwa pracy w sieci.
Po odbytej lekcji została przeprowadzona jej analiza merytoryczna z nauczycielami, którzy zaszczycili nas swoja obecnością. Na zajęcia przybyli nauczyciele szkoły wraz z dyrektorem oraz online połączyły się panie z innych szkół. Wśród obserwatorów lekcji było 11 nauczycieli. Wśród nich znaleźli się uczestnicy z placówek z powiatu wołowskiego ale i z odległych części naszego powiatu, mianowicie z Katowic, Polanicy – Zdrój, Bystrzycy – Kłodzkiej, Zawady (woj. podlaskie) oraz z Sokolnik (powiat sandomierski) – studenci studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Nauk Pedagogicznych w Warszawie – instytutu, z którym współpracuje nasz ośrodek PCE i PPP w Wołowie, prowadzący zajecia ze studentami.
Dziękujemy wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany zdań na temat problemu hejtowania oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.
Danutą Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych
Informacja o celu lekcji. Prezentacja typów osób tzw. hejterów
Uczniowie siedzą w ławkach i oglądają prezentacje na temat cyberprzemocy
Informacja prowadzących na temat netykiety. Uczestnicy zajęć online odpowiadają na pytania prowadzących
Prezentowanie materiału oraz wyjaśnianie słowa „Hejt”
Aktywność uczniów w klasie podczas lekcji hybrydowej