01 lutego 2023 r. w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 2 w Brzegu Dolnym odbyła się lekcja otwarta w klasie VII. Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić. Zajęcia zostały przygotowane we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcą metodycznym nauczania języka polskiego Danutą Haller oraz Reginą Kmicińską – doradcą metodycznym nauczania przedmiotów przyrodniczych.
W czasie spotkania wykorzystano pomoce własne, ułatwiające wyrażanie i nazywanie emocji w codziennym życiu: kostki emocji, plansze i koła do wyrażania emocji oraz balony i karty uczuć. Uczniowie uczestniczyli w zabawie integracyjnej „Cebula”, podczas której pozdrawiali się, mówili sobie o czymś miłym oraz o przykrych doświadczeniach jakie przeżyli w ciągu tygodnia. Również dokonali interpretacji wiersza „Marchewka” J. Brzechwy i wykonali prace plastyczne, zamalowując pola z samogłoskami, dające im obraz marchewki- negatywnego bohatera wiersza. Z wykorzystaniem planszy emocji wykonali zadanie polegające na rozpoznaniu uczuć ludzi przedstawionych na fotografiach. Na podsumowanie obejrzeli dwa filmiki ukazujące emocje towarzyszące nauczycielowi i uczniom rozpoczynającym nowy rok szkolny.
Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli i wartości wykorzystania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela; wzbogacanie pracy dydaktyczno-wychowawczej o nowe środki przekazu informacji; nabycie umiejętności wyciszenia uczniów oraz wskazanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć.
Uczniowie natomiast zrozumieli własne stany emocjonalne oraz uczucia innych osób, potrafili o nich rozmawiać. Prowadzące udzielały pomocy uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych oraz wskazały na rolę empatii w komunikacji międzyludzkiej.
Po odbytej lekcji zostały przeprowadzone warsztaty merytoryczne, podczas których wykonywano pomoce dydaktyczne do pracy na lekcjach dotyczących emocji. W zajęciach otwartych wzięło udział 7 nauczycieli, a w warsztatach merytorycznych 6.
Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji. Uczestnicy otrzymali materiał do przeprowadzenia zajęć w swoich szkołach.
Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Regina Kmicińska – doradca metodyczny nauczania przedmiotów przyrodniczych
Foto galeria:
- Zabawa integracyjna „Cebula”
2. Pomoce dla uczniów do zabawy w wyrażanie swoich emocji.
3. Zabawa integracyjna „Cebula”.
4. Pomoce naukowe do przeprowadzenia zabawy w wyrażanie emocji.
5. Interpretacja wiersza „Marchewka”.
6. Poduszeczka emocji – uczniowie losują.
7. Zabawa z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.
8. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.
9. Poduszeczka emocji – uczeń ustnie odpowiada na wylosowane pytanie dotyczące emocji.
10. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.
11. Zajęcia interaktywne.
12. Zajęcia interaktywne.
13. Zajęcia interaktywne.
14. Zajęcia interaktywne.
15. Zabawa uczniów z poduszeczkami emocji. Nazywanie stanów emocjonalnych.