Wyobraźnia nie zna granic – namalujmy sobie ZIMĘ!

03 lutego 2023 r. odbyły się zajęcia otwarte o charakterze integracyjnym w Szkole Podstawowej im K. Makuszyńskiego w Starym Wołowie. Przeprowadzone one zostały w zróżnicowanej 19-nastoosobowej grupie, w skład której wchodziły osoby ze Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Niezwykła Kraina” w Wołowie, dzieci cudzoziemskie, uczniowie ze SPE oraz uczniowie bez dysfunkcji. Przygotowano je we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcami metodycznymi nauczania języka polskiego oraz nauczania matematyki i informatyki.

Doradcy metodyczni – panie Danuta Haller i Iwona Pisching były animatorkami tychże warsztatów plastycznych, które polegały na wspólnym malowaniu farbami akrylowymi na stretchu oraz narzucaniu na powstałe dzieło styropianu imitującego śnieg. Wszyscy uczestnicy i dzieci, i dorośli świetnie się bawili. Dzieci bez dysfunkcji wspierały w zabawie tych, którzy wymagali pomocy. Po pracy wszyscy uczestniczyli w integracyjnym podwieczorku przygotowanym przez uczniów klasy V oraz dzieci cudzoziemskie. Goście ze Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych otrzymali od pani dyrektor Magdaleny Drzazgi niespodzianki w postaci worków uszytych przez uczniów kl. VII podczas zajęć
w Laboratorium Przyszłości. W każdym worku była dodatkowa niespodzianka.

Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić i wyciągnąć pomocną dłoń.

Zajęcia warsztatowe o charakterze artystycznym miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno – wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie. Uczestnicy spotkania mieli okazję zaobserwować sposób tworzenia warunków sprzyjających aklimatyzacji osób niepełnosprawnych z grupą uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych. Prowadzący postawili sobie za cel udzielenie wsparcia w rozwiązywaniu problemów nauczycieli bezpośrednio przy warsztacie pracy w obszarze edukacji włączającej.

 Po odbytych zajęciach została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć oraz ustalenie współpracy z Dziennym Ośrodkiem Rehabilitacyjno – Wychowawczym w Wołowie.

W zajęciach wzięło udział 12 osób dorosłych. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć również przybyło 12 nauczycieli. Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji.

            Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego

            Iwona Pisching – doradca metodyczny nauczania matematyki i informatyki

Foto galeria:

Przed rozpoczęciem warsztatów- instruktaż

Korytarz szkolny, dużo dzieci i dorosłych. Są dwie osoby na wózku inwalidzkim. Z przodu na stolikach są farby i pędzle.

Narzędzia do malowania na stretchu

Dwa stoliki: żółty i czerwony. Na nich farby, pędzle, słoiki i palety do rozrabiania farb.

Warsztaty malowania na stretchu.

Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami.

Malowanie na stretchu.

Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami

Malowanie na stretchu.

Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami

Integracja – wspólne malowanie.

Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami. Wśród dzieci jest jedna osoba na wózku inwalidzkim.

Integracja – wspólne malowanie.

: Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami. Wśród dzieci jest jedna osoba na wózku inwalidzkim

Integracja – wspólne malowanie.

Kobieta w czarnym garniturze i żółtej bluzce trzyma pędzel i maluje na folii. Korytarz szkolny

Integracja – wspólne malowanie.

Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami

Integracja – wspólne malowanie.

Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami

Upominki dla gości.

Sala lekcyjna. Na środku osoby dorosłe i dzieci. Chłopiec trzyma w ręku worek.

Upominki dla gości.

Sala lekcyjna. Na środku osoby dorosłe i dzieci. Chłopiec trzyma w ręku worek.

Upominki dla gości.

Sala lekcyjna. Na środku osoby dorosłe i dzieci. Kobieta w czarnym garniturze coś dziecku.

Upominki dla gości.

Sala lekcyjna, z przodu kobieta w garniturze trzyma worki. Pod ścianą dzieci i dorośli. Są dwie osoby na wózkach inwalidzkich.

Integracja – wspólne malowanie.

Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami

Upominki dla gości.

Sala lekcyjna, z przodu kobieta w garniturze trzyma worki. Pod ścianą dzieci i dorośli. Są dwie osoby na wózkach inwalidzkich

Wielkie dzieło.

Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem.

Wielkie dzieło posypane śniegiem.

Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem. Stoi przed nom dziewczynka.

Poczęstunek.

Sala lekcyjna, z przodu kobieta w garniturze trzyma worki. Pod ścianą dzieci i dorośli. Są dwie osoby na wózkach inwalidzkich. Na stolikach jest ciasto, soki i owoce.

Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.

Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem.

Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.

Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem

Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.

Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem

Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.

Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem

Na pożegnanie…

Korytarz szkolny, na środku malowidło, a na jego tle sześć osób, w tym jedna na wózku inwalidzkim.

Na pożegnanie…

 Korytarz szkolny, na środku malowidło, a na jego tle trzy osoby, w tym jedna na wózku inwalidzkim

Ustalanie współpracy i działań włączających.

sala lekcyjna, stoliki, na których jest ciasto. Przy szafce stoją dwie kobiety i rozmawiają. Jedna kobieta stoi. Przy stoliku siedzą uczniowie.