03 lutego 2023 r. odbyły się zajęcia otwarte o charakterze integracyjnym w Szkole Podstawowej im K. Makuszyńskiego w Starym Wołowie. Przeprowadzone one zostały w zróżnicowanej 19-nastoosobowej grupie, w skład której wchodziły osoby ze Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Niezwykła Kraina” w Wołowie, dzieci cudzoziemskie, uczniowie ze SPE oraz uczniowie bez dysfunkcji. Przygotowano je we współpracy szkoły z PCE i PPP w Wołowie: doradcami metodycznymi nauczania języka polskiego oraz nauczania matematyki i informatyki.
Doradcy metodyczni – panie Danuta Haller i Iwona Pisching były animatorkami tychże warsztatów plastycznych, które polegały na wspólnym malowaniu farbami akrylowymi na stretchu oraz narzucaniu na powstałe dzieło styropianu imitującego śnieg. Wszyscy uczestnicy i dzieci, i dorośli świetnie się bawili. Dzieci bez dysfunkcji wspierały w zabawie tych, którzy wymagali pomocy. Po pracy wszyscy uczestniczyli w integracyjnym podwieczorku przygotowanym przez uczniów klasy V oraz dzieci cudzoziemskie. Goście ze Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych otrzymali od pani dyrektor Magdaleny Drzazgi niespodzianki w postaci worków uszytych przez uczniów kl. VII podczas zajęć
w Laboratorium Przyszłości. W każdym worku była dodatkowa niespodzianka.
Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić i wyciągnąć pomocną dłoń.
Zajęcia warsztatowe o charakterze artystycznym miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno – wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie. Uczestnicy spotkania mieli okazję zaobserwować sposób tworzenia warunków sprzyjających aklimatyzacji osób niepełnosprawnych z grupą uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych. Prowadzący postawili sobie za cel udzielenie wsparcia w rozwiązywaniu problemów nauczycieli bezpośrednio przy warsztacie pracy w obszarze edukacji włączającej.
Po odbytych zajęciach została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć oraz ustalenie współpracy z Dziennym Ośrodkiem Rehabilitacyjno – Wychowawczym w Wołowie.
W zajęciach wzięło udział 12 osób dorosłych. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć również przybyło 12 nauczycieli. Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych oraz metod stosowanych podczas lekcji.
Danuta Haller – doradca metodyczny nauczania języka polskiego
Iwona Pisching – doradca metodyczny nauczania matematyki i informatyki
Foto galeria:
Przed rozpoczęciem warsztatów- instruktaż
![Korytarz szkolny, dużo dzieci i dorosłych. Są dwie osoby na wózku inwalidzkim. Z przodu na stolikach są farby i pędzle.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-0-1024x576.jpg)
Narzędzia do malowania na stretchu
![Dwa stoliki: żółty i czerwony. Na nich farby, pędzle, słoiki i palety do rozrabiania farb.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-1-1024x768.jpg)
Warsztaty malowania na stretchu.
![Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-2-2-1024x576.jpg)
Malowanie na stretchu.
![Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-4-1-1024x576.jpg)
Malowanie na stretchu.
![Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-5-1-1024x576.jpg)
Integracja – wspólne malowanie.
![Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami. Wśród dzieci jest jedna osoba na wózku inwalidzkim.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-6-1-1024x576.jpg)
Integracja – wspólne malowanie.
![: Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami. Wśród dzieci jest jedna osoba na wózku inwalidzkim](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-7-1-1024x576.jpg)
Integracja – wspólne malowanie.
![Kobieta w czarnym garniturze i żółtej bluzce trzyma pędzel i maluje na folii. Korytarz szkolny](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-8-1-576x1024.jpg)
Integracja – wspólne malowanie.
![Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-9-1-1024x576.jpg)
Integracja – wspólne malowanie.
![Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-10-2-1024x576.jpg)
Upominki dla gości.
![Sala lekcyjna. Na środku osoby dorosłe i dzieci. Chłopiec trzyma w ręku worek.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-11-1-1024x576.jpg)
Upominki dla gości.
![Sala lekcyjna. Na środku osoby dorosłe i dzieci. Chłopiec trzyma w ręku worek.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-12-1-1024x576.jpg)
Upominki dla gości.
![Sala lekcyjna. Na środku osoby dorosłe i dzieci. Kobieta w czarnym garniturze coś dziecku.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-13-2-1024x576.jpg)
Upominki dla gości.
![Sala lekcyjna, z przodu kobieta w garniturze trzyma worki. Pod ścianą dzieci i dorośli. Są dwie osoby na wózkach inwalidzkich.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-14-1-1024x576.jpg)
Integracja – wspólne malowanie.
![Korytarz szkolny. Na środku stoły z nawinięta folią. Wokół dzieci i dorośli nakładają farby pędzlami](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-15-1-1024x577.jpg)
Upominki dla gości.
![Sala lekcyjna, z przodu kobieta w garniturze trzyma worki. Pod ścianą dzieci i dorośli. Są dwie osoby na wózkach inwalidzkich](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-16-1024x576.jpg)
Wielkie dzieło.
![Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-17-1024x576.jpg)
Wielkie dzieło posypane śniegiem.
![Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem. Stoi przed nom dziewczynka.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-18-1024x576.jpg)
Poczęstunek.
![Sala lekcyjna, z przodu kobieta w garniturze trzyma worki. Pod ścianą dzieci i dorośli. Są dwie osoby na wózkach inwalidzkich. Na stolikach jest ciasto, soki i owoce.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-19-1024x576.jpg)
Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.
![Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-20-1024x768.jpg)
Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.
![Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-21-1024x768.jpg)
Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.
![Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-22-1024x768.jpg)
Zima – wielkie dzieło posypane śniegiem.
![Korytarz szkolny. Na środku malowidło na folii naciągnięte miedzy nogi stołów. Jest prostokątem](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-23-768x1024.jpg)
Na pożegnanie…
![Korytarz szkolny, na środku malowidło, a na jego tle sześć osób, w tym jedna na wózku inwalidzkim.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-24-1024x768.jpg)
Na pożegnanie…
![Korytarz szkolny, na środku malowidło, a na jego tle trzy osoby, w tym jedna na wózku inwalidzkim](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-25-1-768x1024.jpg)
Ustalanie współpracy i działań włączających.
![sala lekcyjna, stoliki, na których jest ciasto. Przy szafce stoją dwie kobiety i rozmawiają. Jedna kobieta stoi. Przy stoliku siedzą uczniowie.](https://www.wolowpce.pl/wp-content/uploads/2023/02/zdjecie-26-768x1024.jpg)