13 marca 2023 r. w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Starym Wołowie odbyła się lekcja otwarta w klasach IV i VI z cyklu Bezpieczeństwo w szkole i w sieci.
Przygotowano ją we współpracy szkoły z PCEiPPP w Wołowie, doradcami metodycznymi Danutą Haller i Reginą Kmicińską, które prowadziły zajęcia.
Podczas zajęć zostały wykorzystane elementy treningu zastępowania agresji metodą A.Goldsteina. Na podstawie umiejętności nabytych podczas lekcji uczniowie wykonali tematyczną notatkę graficzną oraz interpretację plastyczną jednej z wybranych zasad netykiety.
Podczas spotkania integracyjnego uczniów propagowano właściwe zachowanie się w internecie, poszanowanie godności drugiego człowieka. Uczniowie nabyli umiejętności radzenia sobie z problemem hejtu. Prowadzące pokazały dzieciom dobre strony sieci, jak również zwróciły uwagę na zagrożenia czyhające na jej użytkowników.
Dla uczestniczących w spotkaniu nauczycieli celem nadrzędnym było ukazanie roli notatek graficznych jako przekazu i utrwalania wiedzy. Wzbogacanie warsztat nauczyciela o nowe pomysły podczas wdrażania dzieci do zachowywania zasad bezpieczeństwa.
Prowadząca na prośbę dyrektora szkoły przedstawiła opracowany wcześniej w zespole wraz z nauczycielami regulamin szkolnego konkursu redakcyjnego z zakresu bezpieczeństwa w sieci, na temat Pewnego popołudnia jakiś hejter posunął sia za o kilka kroków daleko i poczułam/łem się bardzo urazona/ny…. objaśniła zasady i zachęciła uczniów do wzięcia
w nim udziału.
Po odbytej lekcji przeprowadzono warsztaty merytoryczne na temat Wykorzystanie prezentacji na zajęciach wychowawczych- Bezpieczeństwo w sieci/ Skutki niestosowania netykiety, podczas których wraz z dyrektorem szkoły i pedagogiem szkolnym zwrócono uwagę na aktywizowanie uczniów, samodzielność wykonywanej pracy oraz zaangażowanie oraz zakres merytoryczny treści dla uczniów szkoły podstawowej – II etapu edukacyjnego. Aktywność ułatwiła możliwość wykonywania notatki graficznej. W zajęciach otwartych i w warsztatach merytorycznych wzięło udział 4 nauczycieli i 1 rodzic.
Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń.
Doradcy metodyczni: Danuta Haller i Regina Kmicińska
- Wprowadzenie w tematykę hejtu
2. Notatka graficzna na temat cyberprzemocy
3. Przykłady hejtu- ćwiczenia słuchowe
4. Prezentacja filmu „Emocje towarzyszące hejtowanej dziewczynce”
5. Podczas rozmowy o emocjach towarzyszącym osobom hejtowanym
6. Antyhejtowskie zasady – notatka graficzna
7. Dyskusja ”Dlaczego hejt boli?”
8. Wykonujemy notatki graficzne
9. Cyberprzemoc- nasze pomysły na graficzna nterpretację
10. Warto to zapamiętać!