12 czerwca 2024 r. odbyły się integracyjne zajęcia otwarte w Szkole Podstawowej w Wińsku. Przeprowadzone one zostały w plenerze w dwóch zróżnicowanych grupach: w 26 osobowej kl. VII i 20 osobowej kl. IVI, w skład których wchodzili uczniowie dosięgnięci migracją, ze SPE oraz uczniowie bez dysfunkcji. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcami metodycznymi nauczania języka polskiego i przedmiotów przyrodniczych oraz wychowawcami klas – paniami: Agatą Bałą i Anną Skowrońską.
Doradcy metodyczni – pani D. Haller i R. Kmicińska były animatorkami tychże warsztatów plastycznych, które polegały na wspólnym malowaniu farbami akrylowymi na stretchu. Wszyscy uczestnicy świetnie się bawili. Uczestnicy przechodzili ścieżkę sensoryczną, naśladowali różne postacie z wykorzystaniem pacynek (metoda dramy), również wypełniali w zespołach kartę pracy, na której nazywali emocje towarzyszące zdarzeniom dnia codziennego. Wychowawcy klas wspierali uczniów i zachęcali do udziału we wspólnej zabawie
Podczas zajęć prowadzący starali się pomóc uczniom w zrozumieniu ich własnych emocji, emocji innych oraz przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania. Uczniom pokazano jak sobie z nimi radzić i wyciągnąć pomocną dłoń do osób, które mają problemy z adaptacją i współpracą w grupie zróżnicowanej. Ważne było to, by dzieci pracujące w jednej grupie ustalały wspólne zasady w tworzeniu spójnego malowidła.
Zajęcia warsztatowe miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie.
Po odbytych zajęciach została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć oraz realizacja tematu Sposoby wyrażania emocji poprzez współpracę zespołową- metody multisensoryczne wykorzystywane w edukacji włączającej.
W zajęciach wzięły udział 33 osoby. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć przybyło 5 nauczycieli. Doradcy dziękują wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń w obszarze kształtowania u uczniów umiejętności społecznych, wyrażania własnych emocji i budzenia poczucia estetyki oraz metod aktywizujących stosowanych podczas zajęć integracyjnych.
O tym, jak świetnie wszyscy się bawili w zintegrowanym zespole świadczą filmy i zdjęcia.
Zapraszam do obejrzenia.
Foto galeria:
- Przedstawienie planu warsztatów.
2. Pacynki do zajęć metoda dramy.
3. Przed wystąpieniem uczestników. Zaprezentowanie opowiadania o sytuacji wywołującej emocje.
4. Prezentacja emocji za pomocą pacynki.
5. Podsumowanie zadania – karty pt. „Słoik dobrych myśli”.
6. Podsumowanie zadania – karty pt. „Słoik dobrych myśli”.
7. Po skończonym zadaniu- karty pracy zespołów.
8. Wielkie dzieło uczniów klasy VI.
9. Animatorki z wychowawczyniami klasy IV i VI.
10. Mali artyści.
11. Wielkie dzieło uczniów „Wakacje”.
12. Wielkie dzieło uczniów „Wakacje”.
13. Wielkie dzieło uczniów „Wakacje”.
14. Malowidło „Wakacje”.