10 października 2024 r. odbyła się lekcja otwarta w Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Wołowie. Zajęcia zostały przeprowadzone w klasie II o profilu matematyczno-fizycznym. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcą metodycznym nauczania języka polskiego oraz nauczycielem szkoły, polonistką – panią Renatą Markowską. Na lekcji zostały wdrożone metody i formy, z którymi doradca zetknął się podczas realizacji tegorocznego projektu na Malcie Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych w zróżnicowanej klasie.
Podczas spotkania, które odbyło się w auli szkolnej uczniowie pracowali w pięciu czteroosobowych grupach metodą stacji zadaniowych. Wykonywali również układanki i karty zadaniowe. Podsumowaniem ZABAWOLANDII było losowanie przez przedstawicieli każdej grupy pytań oraz odpowiedzi na forum klasy. Wykorzystali zdobytą wiedzę z teorii literatury i sprawdzili swoje umiejętności nabyte podczas lekcji o środkach stylistycznych. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą teoretyczną oraz umiejętnościami. Za dobrze wykonane zadania zbierali punkty, którymi były karteczki z czerwonym językiem i ustami symbolizującymi wolną ekspresję, surową esencję rock’n’rolla, siłę – i oczywiście wieczne dziedzictwo Rolling Stonesów.
Zajęcia warsztatowe o charakterze rozgrywek grupowych miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie. Prowadzące zaproponowały inny sposób na naukę swobodnego rozróżniania środków stylistycznych. Głównym celem była integracja i dobra zabawa jako nieodzowne elementy edukacji oraz wskazanie walorów gier dydaktycznych jako metody umożliwiającej realizację celów równocześnie dydaktycznych jak i wychowawczych.
Po odbytych zajęciach została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć. Zachęcano nauczycieli do wykorzystywanie na zajęciach różnych gier dydaktycznych jako narzędzia do rozwijania kreatywności młodzieży.
W zajęciach wzięło udział 5 nauczycieli. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć przybyło 6 nauczycieli. Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń
Zobaczmy, jak świetnie wszyscy się uczyli poprzez zabawę.
Zapraszamy do obejrzenia filmu z zajęć Środki stylistyczne- powtórkowa ZABAWOLANDIA
Danuta Haller i Renata Markowska – prowadzące zajęcia
Foto galeria:
- Karty pracy do stacji zadaniowych. Logo organizatora zajęć.
2. Rozpoczęcie lekcji, powitanie i instruktaż.
3. Zadania dla grup oraz karteczki- zbierane punkty w formie loga zespołuRolling Stones.
4. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do jego definicji.
5. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do pełnionej funkcji oraz przykładu w utworze poetyckim..
6. Stacja zadaniowa- analiza polecenia.
7. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do pełnionej funkcji oraz przykładu w utworze poetyckim..
8. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do jego definicji.
9. Podczas zadanie- Na diagramie znajduje się 14 środków stylistycznych, znajdź je otaczając pętlą. Następnie wpisz ich nazwy do właściwej kolumny: środki leksykalne, brzmieniowe, składniowe i tropy stylistyczne.
10. Podsumowanie ZABAWOLANDII.