LEKCJA OTWARTA Środki stylistyczne- powtórkowa ZABAWOLANDIA.

10 października 2024 r. odbyła się lekcja otwarta w Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Wołowie. Zajęcia zostały przeprowadzone w klasie II o profilu matematyczno-fizycznym. Przygotowano je we współpracy PCE i PPP w Wołowie – doradcą metodycznym nauczania języka polskiego oraz nauczycielem szkoły, polonistką – panią Renatą Markowską. Na lekcji zostały wdrożone metody i formy, z którymi doradca zetknął się podczas realizacji tegorocznego projektu na Malcie Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych w zróżnicowanej klasie.

Podczas spotkania, które odbyło się w auli szkolnej uczniowie pracowali w pięciu czteroosobowych grupach metodą stacji zadaniowych. Wykonywali również układanki i karty zadaniowe. Podsumowaniem ZABAWOLANDII było losowanie przez przedstawicieli każdej grupy pytań oraz odpowiedzi na forum klasy. Wykorzystali zdobytą wiedzę z teorii literatury i sprawdzili swoje umiejętności nabyte podczas lekcji o środkach stylistycznych. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą teoretyczną oraz umiejętnościami. Za dobrze wykonane zadania zbierali punkty, którymi były karteczki z czerwonym językiem i ustami symbolizującymi wolną ekspresję, surową esencję rock’n’rolla, siłę – i oczywiście wieczne dziedzictwo Rolling Stonesów.

Zajęcia warsztatowe o charakterze rozgrywek grupowych miały na celu wzbogacanie umiejętności dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli o nowe narzędzia pracy. Ich celem było również wskazanie jednego ze sposobów organizacji procesu edukacyjnego z uwzględnieniem metod pracy dobieranych adekwatnie do realizowanych celów edukacyjnych  i wychowawczych oraz strategii dydaktycznej wspierającej indywidualizację nauczania   w zróżnicowanej grupie. Prowadzące zaproponowały inny sposób na naukę swobodnego rozróżniania środków stylistycznych.  Głównym celem była integracja i dobra zabawa jako nieodzowne elementy edukacji oraz wskazanie walorów gier dydaktycznych jako metody umożliwiającej realizację celów równocześnie dydaktycznych jak i wychowawczych.

Po odbytych zajęciach została przeprowadzona analiza merytoryczna i metodyczna zajęć. Zachęcano nauczycieli do wykorzystywanie na zajęciach różnych gier dydaktycznych jako narzędzia do rozwijania kreatywności młodzieży.

     W zajęciach wzięło udział 5 nauczycieli. Na spotkanie warsztatowe oraz omówienie przeprowadzonych zajęć przybyło 6 nauczycieli.  Doradca dziękuje wszystkim za wspólny czas i możliwość wymiany doświadczeń

 Zobaczmy, jak świetnie wszyscy się uczyli poprzez zabawę.

Zapraszamy do obejrzenia filmu z zajęć Środki stylistyczne- powtórkowa ZABAWOLANDIA

                                               Danuta Haller i Renata Markowska – prowadzące zajęcia

  

Foto galeria:

  1. Karty pracy do stacji zadaniowych. Logo organizatora zajęć.
Białe karty z numerami zadań, a na nich kolorowe serduszka do przyczepienia , dla członków grupy. Logo organizatora zajęć.

2. Rozpoczęcie lekcji, powitanie i instruktaż.

Aula w szkole, stoją trzy kobiety i dwóch chłopców.

3. Zadania dla grup oraz karteczki- zbierane punkty w formie loga zespołuRolling Stones.

Pudełko z logiem zespołu Rolling Stones. Białe kartki z pytaniami, na których są różnokolorowe serduszka.

4. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do jego definicji.

Grupa dzieci na sal, przy stoliku układają karteczki.

5. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do pełnionej funkcji oraz przykładu w utworze poetyckim..

Grupa dzieci na Sali przy stoliku układają karteczki

6. Stacja zadaniowa- analiza polecenia.

Sala, na ścianie przyklejone jest polecenie. Uczeń stoi i odczytuje zadanie.

7. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do pełnionej funkcji oraz przykładu w utworze poetyckim..

Grupa dzieci na sali, przy stoliku układają karteczki

8. Podczas zadania- Przyporządkowanie nazwy środka poetyckiego do jego definicji.

Grupa dzieci na Sali, przy stoliku układają karteczki

9. Podczas zadanie- Na diagramie znajduje się 14 środków stylistycznych, znajdź je otaczając pętlą. Następnie wpisz ich nazwy do właściwej kolumny: środki leksykalne, brzmieniowe, składniowe i tropy stylistyczne.

Stół, na nim leżą dwie kartki –wykreślanka i uzupełnianka- czarno-białę karty. Wokół siedzą i stoją uczniowie.

10. Podsumowanie ZABAWOLANDII.

Grupa dzieci na Sali. Stoją przy oknie i patrzą w jedną stronę.